De dienst MER van de Vlaamse overheid vraagt aan de initiatiefnemers van het Mechelse stationsproject om bijkomend milieuonderzoek uit te voeren. Dat is een gevolg van de inspraakronde in het kader van het Milieu Effecten Rapport die in juni werd georganiseerd. Diverse instanties en particulieren maakten daar gebruik van. Op de website van het project werd zopas het volledige richtlijnenrapport gepubliceerd.
Het stationsproject ‘Mechelen in beweging’ omvat de aanleg van een nieuwe spoorlijn (bypass) en een nieuwe ontsluitingsweg (tangent). Bovendien wordt het station volledig vernieuwd en wordt ook de verkeerscirculatie in de stationsbuurt helemaal herbekeken. “Omdat een dergelijk grootschalige ingreep belangrijke gevolgen heeft, wordt een uitgebreid Milieu Effecten Rapport (MER) opgemaakt. Wat men precies wil onderzoeken en hoe dat gebeurt, werd in juni bekend gemaakt. En meteen kreeg iedereen de gelegenheid dat plan kritisch te beoordelen en eventueel bijkomende onderzoeken aan te vragen” steekt communicatiecoördinator Rudy Van Camp van wal.
Daar werd volop gebruik van gemaakt. Niet alleen de klassieke administraties en overheidsinstellingen droegen hun steentje bij, ook diverse belangengroepen en zelfs particulieren kwamen met suggesties voor de dag.
Zo is er onder meer de Gecoro, de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, die vraagt om een nota op te stellen waarin een analyse wordt gemaakt van de baten en de effecten van dit project, niet alleen op stadsniveau, maar ook op wijkniveau.
Trein Tram Bus, de beweging voor openbaar vervoer, focust zich begrijpelijk op de mogelijke gevolgen voor de reizigers, niet alleen op met moment dat het project voltooid zal zijn, maar ook tijdens de werken.
De Mechelse afdeling van de Fietsersbond formuleerde eveneens een hele rist opmerkingen, waarbij uiteraard de veiligheid en het comfort van de fietser centraal staan. Maar de Fietsersbond vraagt eveneens om alsnog te onderzoeken of de ondertunneling van de tangent niet kan worden doorgetrokken tot aan de N15 en ook of er geen ondergrondse verbinding mogelijk is tussen de Leopoldstraat en de nieuw aan te leggen tangent.
Dat is ook de vraag van het buurtcomité Leuvensesteenweg, vervat in een erg lijvige nota. Dit comité uit zijn bezorgdheid over de verkeersafwikkeling aan het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de tangent. “Maar daar is intussen door de projectpartners al erg hard aan gewerkt, met positief resultaat” weet Van Camp nog te vertellen.
De volledige richtlijnennota van het stationsproject kan geraadpleegd worden op de website www.mecheleninbeweging.be