Om de parkeerdruk op buurtniveau te verlichten, stelt het stadsbestuur alles in het werk om nieuwe buurtparkings aan te leggen. Volgende week starten de werkzaamheden voor de aanleg van een nieuwe buurtparking in de Caputsteenstraat, aan de voormalige Pidpa-site. “Om dit project tot een goed einde te kunnen brengen, hebben wij eerst moeten overgaan tot de sloop van de leegstaande voormalige sanitairzaak”, stelt schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld). Vorige maand nog keurde het schepencollege het besluit goed, om ook nieuwe buurtparkings aan te leggen in de Alfred Nobelstraat en de Gustave van de Woestijnestraat.
Nu de sloop van de oude sanitairzaak gerealiseerd is, staat niets meer de aanleg van een nieuwe buurparking in de weg. De buurtbewoners waren hier vragende partij om de parkeerdruk drastisch te doen dalen. “Door naar de buurtbewoners te luisteren, werd de nood aan extra parkeermogelijkheden snel duidelijk”, verklaart Greet Geypen die tevreden is met de aanleg van 62 parkeerplaatsen. “Ook met het oog op een toekomstige ontwikkeling van de woonzones in dit gebied, is een buurtparking zeer welkom”, aldus de schepen.
De werkzaamheden aan de nieuwe buurtparking in de Caputsteenstraat, vangen begin volgende week aan. Concreet wilt dit zeggen dat eerst de funderingen en de steenslag gelegd zullen worden. Op de funderingen zal er dan later asfalt aangebracht worden, zodat auto’s zich gemakkelijk naar de parkeerplaatsen kunnen manoeuvreren. Het tijdstip van het aanbrengen van het asfalt, zal plaatsvinden in functie van het weer. “Indien de klimatologische omstandigheden ons parten spelen, zal de asfaltbedekking uitgesteld dienen te worden. Maar dit zal geen invloed hebben op de opening en het gebruik van de parking”, aldus Greet Geypen. De werken zullen vermoedelijke 2 à 3 weken in beslag nemen.
Eerder werd er ook al geopperd om een buurtparking te maken van het terrein rechts van de ingang voor de gevangenis. Maar volgens Greet Geypen is de ruimte tot het creëren van extra parkeerplaatsen daar te beperkt. “Allereerst moeten wij de voorschriften met betrekking tot het gevangeniswezen naleven waarin staat dat er vanaf de gevangenismuur een vrije zone van 7 meter behouden dient te blijven. Neem daarbij de aanwezigheid van de elektriciteitscabine en het feit dat het perceel als brandtoegang dienst doet, dan is de rekening snel gemaakt”, legt de schepen uit.