Amper 7 jaar na het invoeren van de ‘gele bol’ aangevuld met de slogan “Stad in volle vaart” kiest de stad Mechelen opnieuw voor een verandering van de huisstijl. Al weken was het een publiek geheim; een blauwe bol met een paarse kroon (waar je met een beetje goede wil een M kan in zien staan) met een inscriptie ‘Mechelen’.
Het blauw-paarse mag volgens de ontwerpers ook in andere (voorgeschreven) kleuren gebruikt worden. “Het logo van Mechelen bestaat uit 2 delen. Het onderste element van het logo verwijst naar de maan (manenblussers). Het bovenste naar een kroon die symbool staat voor de rijke historiek van de stad. Samen vormen ze een medaille die de Mechelse fierheid uitstraalt. De ongewone vormgeving straalt de durf van Mechelen uit, net als het moderne kleurenpalet. Het logo is flexibel en onderscheidt zich door zijn eenvoud van andere stadslogo’s. Het tijdloze design garandeert een lange levensduur” weet men vanuit de stad te vertellen.
“Het logo wordt enkel met de baseline ‘Het lef van Mechelen’ ingezet voor de communicatie rond de ‘Lefprojecten’. ‘Het lef van Mechelen’ is dus de paraplu waaronder alle ‘Lefprojecten’ zullen vallen. Projecten die onder de Lef-strategie vallen worden bepaald door het beleid en citymarketing” weet men op de communicatiedienst nog te vetellen.
Deze ‘metamorfose’ kost – wat men ook moge beweren – de stad in deze crisistijd handenvol geld. (ongeveer 100.000 euro liet Somers zich ontvallen) Nog geen 7 jaar na de invoering van het vorige (de gele bol) moet men alles opnieuw gaan veranderen : briefpapier, briefomslagen, straatnaambordjes, stickers op de vracht- en bestelwagens, kledij van de stadsmedewerkers, mappen, naamkaartjes stadsmedewerkers, etc.
Burgemeester Bart Somers (Open Vld) is echter fier op het nieuwe logo. De burgervader vindt het logisch dat een modern respecterend bedrijf regelmatig z’n logo en huisstijl vernieuwd. “We hebben in 2002 in een nieuwe huissstijl geintroduceerd, we zijn nu 7 jaar verder en we vonden het tijd voor een nieuw logo. Niet zomaar een logo, maar een logo met ondermeer een modern kleurenpallet”, zegt burgemeester Somers. Het logo moet onmiskenbaar gelinkt worden aan Mechelen.
Naar aanleiding van de lancering van de nieuwe huisstijl gaf burgemeester Bart Somers een persconferentie. De persconferentie kan je herbeluisteren:
176 mensen beelden nieuwe logo uit op Grote Markt
Vanmiddag was het dan zover. Zo’n 176 Mechelaars kwamen met puzzelstukken de Grote Markt opgelopen en vormden vervolgens het logo met de puzzelstukken. Een camera op een hoogtewerker filmde het gebeuren. Het resultaat zal je vanaf zondag 8 november op de website van de stad Mechelen kunnen herbeleven
Het gevoel van de Mechelaar
Dat de Maneblusser niet wakker ligt van deze ‘geldverslindende’ actie mag wel duidelijk zijn. Zij die wisten dat er ‘iets nieuws’ zou aankomen, wisten hun verbazing niet te onderdrukken. Dit zowel bij de ‘gewone’ Mechelaar als bij de stadsmedewerkers die vorige maand al een avant-première kregen. Allemaal zijn ze dezelfde mening toegedaan, “Nu al veranderen? Het andere is er pas. Waarom zoveel geld uitgeven als iedereen moet besparen?
Dit alles werd de jongste dagen ook meer dan duidelijk op de regionale pagina’s van de Gazet van Antwerpen waar men melding maakte van een nieuw logo. En neem daarbij nog de meer dan verdienstelijke, creatieve inzendingen van de Mechelaars aan de krant met hun ontwerp en men weet dat men de kosten van een duur ontwerpbureau al had kunnen uitsparen.
“Publiciteit voor de eigen winkel. Maar wie zit er op te wachten?”
Het oude logo wordt vervangen, in het kader van “city marketing”, en komt er een nieuw logo. En dat mag iets kosten “In crisistijden waar de armoede en werkloosheid pieken en de stad daar nauwelijks concrete maatregelen tegenover stelt, is deze peperdure show van het paarse stadsbestuur compleet onverantwoord” stelt oppositieleider Karel Van Butsel. “Het is alsof je tegen iemand die honger lijdt protserig zou zeggen: kijk eens wat een mooie auto ik zelf heb”
Bovendien is het nieuwe logo helemaal niet aantrekkelijk. “Das natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik heb bij de gratis ontwerpen die op het internet staan behoorlijk wat beter zien staan” stelt Van Butsel. Hij maakt zich ook druk over de kleurencombinatie. “Ons is duidelijk gemaakt dat de officiële kleuren blauw en rood zijn. Bij mijn weten is Mechelen nog altijd geel en rood. Die kleuren kreeg Mechelen nog van de koning van Aragon (verre voorouders van Fabiola?), en zo’n kleuren moest je toen echt wel verdienen. Dit zomaar weggooien vind ik misplaatst. Je moet toch fier zijn op je stad, ook op het verleden ervan”.
Het ergste blijft natuurlijk dat het overduidelijk is dat heel de campagne niet bedoeld is voor Mechelen, maar om een laagje vernis over het kwakkelende stadsbestuur te gieten. “Dit stadsbestuur overtreedt wetten als was het normaal, de criminaliteit in Mechelen piekt naar de hoogtes van 2002, de armoede bereikt ongeziene grenzen en de werkloosheid krijgt men niet onder controle. Op zo’n moment vindt het stadsbestuur het ogenblik aangebroken om met veel bombarie de eigen glorie te bezingen en een goed nieuws show op te voeren. Dit is er echt wel over” besluit Van Butsel.
CD&V oppositie-coalitiepartner N-VA is al evenmin blij met het nieuwe logo en de manier waarop het allemaal beslist werd. “