Het Mechelse stadsbestuur keurt de samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Antwerpen goed voor de realisatie van de snelle fietsroute langs de spoorlijn 25-27 tussen Antwerpen en Mechelen. De aanleg van deze fietssnelweg past perfect in ons duurzaam mobiliteitsverhaal. In een klein uurtje zal je van Antwerpen Centraal tot in de Mechelse binnenstad kunnen fietsen, aldus schepen van mobiliteit Karel Geys (sp.a).
“Niets fijner dan op de fiets naar je werk en nadien stevig trappend weer naar huis. Jammer genoeg is dat niet voor iedereen weggelegd. Veel mensen werken op een behoorlijke afstand van hun woonplaats en zijn daarom aangewezen op het openbaar vervoer of de auto. En dat betekent een langer reistijd, onverwacht oponthoud, files, vervuiling, wachten. Niet zelden vergaat daarbij de lust om na thuiskomst even te gaan sporten, terwijl dat juist de zinnen verzet en goed is voor lijf en leden. Daarom is de snelfietsroute of fietssnelweg in al zijn eenvoud zo’n mooie oplossing”, zegt Karel Geys.
Om hieraan tegemoet te komen, wordt er een snelle fietssnelweg – een fiets-o-strade zeg maar gerealiseerd tussen het Antwerpse Essen en Mechelen. Het vijftig kilometer lange fietspad komt naast de spoorweg en fietsers zullen zo goed als geen kruispunten en verkeerslichten tegenkomen. De provincie investeert 16 miljoen euro in het project. De stad Mechelen zal voor groenvoorzieningen langs het volledige tracé op haar grondgebied zorgen, als ook voor de nodige fietsenstallingen.
Tussen Berchem en Kontich is al een stukje van het traject gerealiseerd. Een groot succes. Juist voor de schooluren rijden daar al drommen fietsers, nog net geen files. Binnen vier jaar moet de fietssnelweg volledig klaar zijn. “Het grootste knelpunt op het volledige tracé was tot voor kort de aanleg van een fietsersbrug over de Nete in Duffel. Doch middels een overeenkomst met Infrabel zal de brug bij de heraanleg van de spoorinfrastructuur gerealiseerd worden”, zegt de Antwerpse gedeputeerde Inga Verhaert (sp.a).
De plannen passen in de uitbouw van het zogenaamde Bovenlokaal Functioneel Fietsnetwerk van de Provincie Antwerpen, dat gericht is op school en woon-werkverkeer. De provincie zorgt voor de infrastructuur en de lokale besturen staan in voor de groenvoorziening, de verlichting en het onderhoud. De fietspaden krijgen een ‘snelle’ beton- of asfaltlaag. Kruispunten, al dan niet met verkeerslichten, worden hierbij zoveel mogelijk vermeden.
“De provincie investeert al jaren in nieuwe fietspaden. Tussen 2001 en 2008 werd er 15,2 miljoen euro voor uitgetrokken. Het provinciebestuur steekt nog een tandje bij en investeert de komende jaren telkens 5 miljoen euro om een comfortabel en veilig fietsnetwerk uit te bouwen”, aldus Inga Verhaert.