In de jaren ‘90 werd het Koning Albertplein, voor het station van Mechelen, heraangelegd door het Vlaams Gewest. Bij de heraanleg werd weinig rekening gehouden met de fietsveiligheid. Later werden er enkele metalen pinnen in de grond geslagen die het fietspad moesten suggereren. Doordat deze pinnen te ver uit elkaar staan, bleef de onduidelijkheid troef.
Sinds kort is de fietsveiligheid er verhoogd. “We zijn erg blij dat het Vlaams Gewest onze bezorgdheid met betrekking tot het K. Albertplein eindelijk ter harte heeft genomen. Tussen de metalen pinnen is nu een duidelijk fietspad gemarkeerd met witte belijning. Wij dringen er al geruime tijd op aan om de veiligheid van de zwakke weggebruikers op het stationsplein te verhogen. In 2007 zette het Vlaams Gewest een eerste belangrijke stap met het schilderen van zebrapaden aan de overgang tussen Postzegellaan en K. Albertplein. Nu wordt ook de aanduiding van het fietspad verduidelijkt. We zijn hier erg blij mee”, aldus schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld).
Het stadsbestuur van Mechelen hoopt met de Vlaamse overheid ook rond andere dossiers goed samen te werken. Het gaat vooral over wegen op Mechels grondgebied die eigendom zijn van het Vlaams Gewest zoals de Nekkerspoelstraat, de Liersesteenweg, de Jubellaan, de Antwerpsesteenweg en de Leuvensesteenweg. “Vooral de Nekkerspoelstraat, de Jubellaan en de Antwerpsesteenweg zijn dringend aan heraanleg toe. Ik begrijp dat de heraanleg van dergelijke steenwegen het vrijmaken van grote budgetten vraagt, maar deze banen zijn echt aan vernieuwing toe. Aan grote steenwegen zou altijd een beveiligd, verhoogd fietspad moeten liggen. Helaas is dit nu nog te vaak niet het geval”, besluit Geypen.
De recente heraanleg van de Battelsesteenweg is een mooi voorbeeld van hoe een belangrijke invalsweg fietsveiliger en groener kan worden gemaakt door een heraanleg. De Battelsesteenweg werd heraangelegd door de provincie maar later ook overgedragen aan de Vlaamse overheid.