Respect16 is een sensibiliseringscampagne voor het respecteren van de minimumleeftijd van 16 voor de consumptie van bier en alcohol in ’t algemeen.
De campagne werd gelanceerd in mei 2008 via affiches en flyers in cafés in heel België. De campagne richt zich eerst en vooral tot de horeca-sector, waar 16 als de wettelijke leeftijd geldt voor het serveren van bier. Tegelijk richt de campagne zich ook tot al diegenen die geconfronteerd kunnen worden met de vraag naar bier door min 16-jarigen. Wie deze leeftijdsgrens respecteert, toont immers simpelweg respect voor wie te jong is om alcohol te drinken.
Je werkt in een café, een restaurant, of jongeren vragen je regelmatig hen bier te verschaffen?
Wanneer jongeren die duidelijk nog geen 16 zijn, in je zaak bier willen kopen of drinken, vraag je je ongetwijfeld af hoe „neen‟ te zeggen. De Respect16 campagne wil je inspireren met „verantwoorde praktijken‟ die je helpen kordaat te handelen en geen bier te schenken aan min 16-jarigen, zonder het goede contact met hen als klant in het gedrang te brengen.
Meer informatie hieromtrent vind je op www.respect16.be