Wegens haar geografische ligging, demografisch-statistische realiteit en de huidige mobiliteit, kent de gemeente Zemst een hoge koopvlucht naar de nabije centrumsteden en buurgemeenten. En dit terwijl ook de lokale handelaars een brede waaier van producten aanbieden: vlakbij, niet altijd duurder én met een glimlach bovenop. De Zemstse KMO-stuurgroep besloot tot het uitwerken van een campagne die de lokale handel in de schijnwerper wil plaatsen. Men wil de Zemstenaar aangemoedigen meer naar de winkel achter het spreekwoordelijke hoekje te gaan in plaats van één keer per week met de auto de toer te doen van de buursteden. Als werknaam werd gekozen voor Zemst Winkelgemeente. Binnen de KMO-stuurgroep werd een werkgroep opgericht rond een eerste fase van de campagne: het inwinnen en uitbrengen van beleidsadvies en het bedenken van een doeltreffende campagne. Hoewel de leden van deze werkgroep gratis en vrijwillig werken, zullen toch kosten worden gemaakt, onder meer voor het inwinnen van externe adviezen. Mede daarom, en omdat dit project past in het gemeentelijk beleid Lokale Economie, besloot het college mee zijn schouders onder dit initiatief te zetten. Een budget van 2000 euro wordt uitgetrokken. Omdat de aanpak van de campagne past binnen het handelskernversterkende beleid van Vlaams-Brabant, werd bij de provincie een projectsubsidie aangevraagd. Op 8 juli 2009 keurde de Deputatie de toekenning van subsidie goed, ten belope van 50 % van de gemaakte kosten. Als in tweede fase ook de campagne zelf voldoende past in de provinciale kleinhandelsvisie, zal ook daarvoor een subsidie aanvraag worden ingediend.
Provinciale subsidie handelskernversterkend project
vorig bericht