Het H1N1-virus, met andere woorden de Mexicaanse griep, heeft zich de laatste maanden wereldwijd verspreid. Op alle niveaus wordt hard gewerkt om een uitbraak van de pandemie het hoofd te bieden. Ook op gemeentelijk niveau. Zo is de cel nood- en interventieplanning van het stadsbestuur reeds enkele maanden bezig met het minutieus uitwerken van een draaiboek dat in werking gesteld kan worden bij een eventuele uitbraak. Er wordt onder meer voorzien in een Lokaal Zorgmeldpunt in Perron M en een callcenter. Anderzijds werkt de stad aan de preventie van de ziekte; het stadspersoneel en burgers richtlijnen krijgen richtlijnen over hoe men de griep kan afwenden door de basishygiëneregels te volgen.
Lokaal Zorgmeldpunt in Perron M
Vanaf het moment dat de druk op de lokale huisartsen te groot wordt, zal een Lokaal Zorgmeldpunt opgericht worden, zoals vastgelegd in het Belgisch plan in geval van een grieppandemie. De burgemeester is verantwoordelijk voor de goede werking hiervan. De provinciegouverneur ziet hierop toe. In Mechelen is het draaiboek voor het oprichten van een Lokaal Zorgmeldpunt volledig klaar voor gebruik. Perron M aan het Douaneplein zal ingericht worden voor dit consultatiecentrum. De huisartsenkring (Dijle en Netevallei), het Rode Kruis en de cel nood- en interventieplanning vonden in Perron M de geschikte locatie. Een hele checklist is opgesteld voor de inrichting van Perron M, gaande van inschrijvingsruimte, wachtruimte, onderzoeksruimte tot slaapruimte voor enkele huisartsen en voldoende parking. Maar ook de organisatie van bevoorrading medicijnen, de opslag van Tamiflu, de catering, de geldophaling en de schoonmaak van de lokalen staan op de checklist. Indien nodig, is het in Mechelen mogelijk het Lokaal Zorgmeldpunt onmiddellijk op te starten.
Lokaal callcenter
Het stadsbestuur is eveneens klaar om een callcenter in te richten. Zaal Wollebrandt in het Huis van de Mechelaar (Reuzenstraat 1) kan hiervoor dienst doen. Personeel wordt hiervoor opgeleid door de FOD (Federale Overheidsdienst). Het personeel moet vragen van burgers kunnen beantwoorden en de bevolking info en advies geven aan de hand van mededelingen die van de overheid komen. In het callcenter zal elke oproep geregistreerd worden, zullen de gegevens van de oproeper en van het voorwerp van de oproep in een databank gezet worden. Ook vragen voor thuiszorg beantwoorden en doorgeven (thuiszorgcoördinatie) en eventueel een secretariaatsfunctie voor huisartsen kunnen aan het personeel van het callcenter worden toegeschreven.
Voorlopig is er nog geen sprake van de oprichting van een Lokaal Zorgmeldpunt en callcenter. Maar, van zodra de druk te groot wordt op de huisartsen, kan in Mechelen het Zorgmeldpunt en het callcenter onmiddellijk ingericht worden. “In Mechelen hebben we alle mogelijke maatregelen getroffen om een uitbraak tegen te gaan. Als er toch een uitbraak van de ziekte komt, staan alle middelen klaar om de bevolking zo goed en snel mogelijk te helpen”, aldus burgemeester Bart Somers (Open Vld).