De Provinciale Audit Commissie (PAC) heeft de Startnota Mobiliteit van het project ‘Mechelen in beweging’ goedgekeurd. Dat betekent dat de Vlaamse overheid principieel akkoord gaat met de concepten die werden uitgetekend om de globale mobiliteit voor dit project in goede banen te leiden. De volgende stap moet er nu in bestaan om die concepten technisch helemaal uit te werken tot daadwerkelijke verkeersplannen.
Twee dikke boekdelen van elk 150 bladzijden waren er nodig om de volledige planning voor de mobiliteit weer te geven. Het project ‘Mechelen in beweging’, waarbij de volledige stationsomgeving de eerstvolgende tien jaar een complete metamorfose zal ondergaan, is dan ook een zeer complex geheel. De voorbije 10 maanden werkte, onder impuls van het studiebureau Eurostation, een groep deskundigen van alle projectpartners alle aspecten gedetailleerd uit. Centraal daarbij stond de aanleg van de tangent, de nieuwe ontsluitingsweg aan de oostzijde van de stad die niet alleen het station perfect moet bereikbaar maken, maar ook een groot deel van het doorgaande verkeer uit de stad moet houden.
In deze startnota wordt heel veel aandacht besteed aan een comfortabele en veilige wegenis voor voetgangers en fietsers. Zij genieten, waar mogelijk, de absolute prioriteit. Ook het openbaar vervoer en dan vooral de bussen voor stads- en streekvervoer nemen een prioritaire positie in. De PAC vroeg de initiatiefnemers alleen nog om het busvervoer over de Leuvense vaart nog gedetailleerder uit te werken. Ook het parkeren in de stationsbuurt moet nog iets worden verfijnd. Daarom loopt er momenteel nog een enquête, waarbij de parkeerintenties van de automobilisten in kaart worden gebracht.
De goedkeuring door de PAC betekent meteen ook dat de verkeerscirculatie in de stationsbuurt groen licht krijgt. Daarbij wordt de Leopoldstraat opnieuw in beide richtingen toegankelijk voor autoverkeer, terwijl de Consciencestraat een as voor openbaar vervoer wordt met nog slechts beperkt autoverkeer. Daardoor kan men o.m. de vele bussen uit de Coxiestraat en de Arsenaalstraat weren.
Ook burgemeester Somers juicht de goedkeuring door de commissie toe. “Dit betekent dat we meer dan degelijk werk geleverd hebben en dat we de verkeerscirculatie in Mechelen ernstig nemen. We zijn niet over een nacht ijs gegaan en hebben in deze planning wel degelijk rekening gehouden met alle Mechelse wijken.” De projectverantwoordelijken kunnen nu starten met het opstellen van een zogenaamde projectnota. Die moet de theoretische concepten van deze verkeersplannen technisch uitwerken. Dat moet de eerstvolgende maanden gebeuren.