Het OCMW van Mechelen heeft twee nieuwe dienstwagens op aardgas aangekocht en is hiermee koploper in het zoeken naar milieuvriendelijke en goedkope dienstverplaatsingen.
Het OCMW van Mechelen verving twee oude dienstwagens door twee nieuwe kleine Fiat Doblo op aardgas. Rijden op aardgas is immers een heel stuk goedkoper dan rijden op diesel of rijden op LPG. Electrabel heeft reeds in 3 steden aardgastankstations geopend voor het brede publiek, in Antwerpen, Brugge en ook in Mechelen. In Mechelen vindt men dit tankstation in de Elektriciteitsstraat 68.
“De mogelijkheid om te tanken in onze stad, maakte de keuze voor aardgas gemakkelijker,”zegt Koen Anciaux, OCMW-voorzitter. “Ook omdat de dienstvoertuigen vooral in de stad zelf en telkens voor kleine afstanden worden ingezet. Het OCMW is één van de eerste organisaties om voor dienstwagens op aardgas te kiezen.
Rijden in een auto op aardgas verschilt niet veel van rijden op een conventionele brandstof. De motor van een aardgasvoertuig trilt veel minder dan een dieselmotor. Het brandstofsysteem is geheel anders. Tijdens het tanken verhoogt de druk van aardgas tot circa 200 atmosfeer (bar). Dit samengedrukt aardgas (Compressed Natural Gas, CNG) wordt in het voertuig opgeslagen in cilinders. Als je rijdt, gaat het aardgas vanuit de cilinders door hoge drukleidingen naar de motor. In de verbrandingskamer, wordt het gas ontstoken om het benodigde vermogen voor het voertuig te ontwikkelen en zo kan je rijden.
Wagens op aardgas kunnen 300 km rijden zonder bijtanken en gaan automatisch over naar benzine als de cilinder van het aardgas leeg is. Men kan trouwens steeds kiezen met welke brandstof men rijdt. De wagens voldoen aan alle veiligheidnormen. Het is nog wel even afwachten of je in ondergrondse garages mag parkeren, dit wordt momenteel onderzocht.
“Nu de milieu-en klimaatbezorgdheid groeit en klassieke brandstoffen duurder worden, ziet het er naar uit dat aardgas één van de energiebronnen van de toekomst is. Het grote voordeel van wagens op aardgas is dat ze amper fijn stof uitstoten, geen smog veroorzaken en een pak minder CO2 veroorzaken dan benzinemotoren en daar streven we toch met z’n allen naar,” aldus Koen Anciaux nog.