Al te vaak wordt in mobiliteitsdiscussies exclusief vertrokken van het aanbod aan mogelijkheden, om dan na te gaan hoe de mensen overtuigd kunnen worden op het aanbod in te spelen. Somers en Van Butsel willen de zaak radicaal omdraaien, vertrekken van de verschillende behoeftes bij de verschillende groepen van mensen, en dan het aanbod daar aan aanpassen.
Bewoners, Beroepsactieven en Bezoekers ; elk van deze groepen heeft specifieke noden. Het parkeren voor de bewoners optimaliseren, vereist andere maatregelen dan het aanlokken van toeristen of mensen die komen winkelen. En bij beroepsactieven zijn de noden van bijvoorbeeld onderwijzend personeel dat voor een lange tijd moet kunnen parkeren, anders dan deze van mensen die ambulante zorgen verstrekken of bejaarden moeten bezoeken en vaak voor een korte tijd moeten kunnen stoppen.
De politieke discussie is gevoerd. De doelgroepen zijn geïdentificeerd. De doelstellingen liggen vast. Het dossier is nu een technisch dossier. Een technisch dossier moet opgelost worden door deskundigen, niet door politici. Aan een studiebureau werd daarom gevraagd in overleg met de ambtenaren van de stad een dubbel onderzoek te doen. Op “korte termijn”, naar maatregelen om tegemoet te komen aan de bestaande parkeernoden voor de verschillende doelgroepen én op “lange termijn” naar maatregelen om tegemoet te komen aan de globale beleidsvisie rond een verkeersluwe binnenstad.
(Foto’s: Bart Somers / Karel van Butsel)
Somers en Van Butsel gaan samen voor de 3 B’s
vorig bericht