Nieuws
Sint-Romboutstoren

woensdag 16 januari 2019 17:15 - Mechelen

Toerisme in Mechelen kwantitatief en kwalitatief in stijgende lijn

Hoe ziet de “gemiddelde” Mechelse toerist eruit? Waarom kiest hij/zij voor onze bestemming? En welke activiteiten staan op het verlanglijstje van onze bezoekers? Op de nieuwjaarsreceptie van de Mechelse toeristische sector werden pers en genodigden getrakteerd op een uiteenzetting van het Kunststedenonderzoek door Toerisme Vlaanderen.

Het recreatief verblijfstoerisme in de kunststeden (Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven, Mechelen en Brussel) is goed voor een omzet van ruim 1 miljard euro. De meest recente cijfers van Mechelen spreken voor zich: In 2017 hadden we 145.681 aankomsten en 232.463 overnachtingen. “Een stijging met respectievelijk 42% en 29% sinds 2011”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer (Groen). “Binnen – en buitenlandse bezoekers, jong en oud ontdekken Mechelen en zijn gecharmeerd door het historische erfgoed. Ze genieten van het uitstekend horeca-aanbod en kwaliteit van de logies. Deze cijfers geven ons inzicht waarop we verder kunnen inzetten om Mechelen nog beter bekend te maken bij ons doelpubliek”, vat schepen Siffer samen.
Met een gemiddeld tevredenheidscijfer van 8,35 (verblijfstoeristen) en 8,39 (dagtoeristen) scoort Mechelen even sterk als de andere kunststeden. “Dit dankt onze nette stad aan een hoog kwalitatief aanbod met sterke prijs-kwaliteit-verhouding”, zegt Björn Siffer.

De aantrekkingskracht van Mechelen
De ondervraagde toeristen typeren Mechelen met stip als een prachtige bestemming, gastvrij en vriendelijk. Ook de netheid en geschiedenis van de stad valt hen op. Opvallende elementen om voor een trip naar Mechelen te kiezen zijn het aanwezige erfgoed, lekker eten en drinken en de aangename vakantiesfeer. In vergelijking met de andere kunststeden springt het (gastronomisch) tafelen in het oog. Andere uitschieters zijn de aantrekkelijkheid van de logies en de familievriendelijkheid. Mechelen maakt haar reputatie als gezinsvriendelijke bestemming helemaal waar.

Geïnformeerde bezoekers
Een fijne opsteker voor het team van toerisme is de populariteit van hun verschillende communicatiekanalen: de website, brochures en social media van Visit Mechelen scoren prima als informatiebron voor de bezoekers, zowel vóór als tijdens het bezoek. Veel minder worden boekingssites of reisgidsen geconsulteerd. Logies boeken gebeurt vooral rechtstreeks bij het hotel, ook zij hebben een belangrijke informatieve rol.

Activiteiten en bestedingen
Gezien de aantrekkingskracht van lekker eten en drinken mag het niet verbazen dat dit als één van de belangrijkste activiteiten wordt genoemd. Uiteraard naast de bezoeken aan musea en attracties. De Sint-Romboutstoren scoort in alle leeftijdscategorieën als topper. “In december mocht ik de 40.000ste bezoeker verwelkomen”, zegt Björn Siffer. “Een Mechelse student die even kwam uitwaaien tijdens de examens.” Ook shoppen blijft een belangrijk onderdeel van een bezoek. Als we deze resultaten vergelijken met het bestedingspatroon, valt op dat er in Mechelen gemiddeld wat minder wordt besteed, vooral op vlak van maaltijden en shopping. Dit geldt zowel voor de Belgische als buitenlandse bezoekers.

Conclusie: zowel binnen – als buitenlandse bezoekers zijn erg gecharmeerd door Mechelen. Het zijn vaak ietwat oudere toeristen die veel in Vlaanderen reizen, maar ook gezinnen met kinderen kiezen voor Mechelen en appreciëren het gezinsvriendelijke aanbod. Eten en drinken scoort relatief hoog: zowel bij de keuze voor de bestemming als activiteit ter plaatse. Het bestedingspatroon in Mechelen ligt iets lager in vergelijking met andere Vlaamse Kunststeden, voornamelijk de uitgaven voor shopping en ReCa.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar de recreatieve verblijfstoerist in de kunststeden is al aan zijn vierde editie toe. Tussen april 2017 en april 2018 werden 3 873 recreatieve verblijfstoeristen bevraagd uit eigen land en uit de belangrijkste buitenlandse herkomstlanden: Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, de Verenigde Staten, China, Japan, Rusland en Zwitserland. Het onderzoek verschaft informatie en inzichten over de recreatieve verblijfs- en dagtoerist voor de Vlaamse kunsteden en Brussel. Het bevraagt verschillende aspecten: het profiel van de toerist, imago en motivatie, informatiebronnen, logies en transport, kenmerken van de trip, activiteiten, bestedingen en tevredenheid over de bestemmin

Blik op de toekomst: Toerisme transformeert
Visit Mechelen grijpt, ism Toerisme Vlaanderen, nú de kans om te werken aan het toerisme van morgen in Mechelen. Welke positieve invloed kunnen bezoekers aan een bestemming geven en wat zijn de valkuilen? Om een antwoord te vinden op onder meer deze vragen, worden in het voorjaar enkele workshops georganiseerd met Mechelaars, ondernemers en beleidsmakers. De uitkomst van deze workshops voedt een beleidsnota over het toerisme van morgen, alsook het nieuwe strategische plan van Toerisme Mechelen (2020-2025). “De Mechelaar draagt de toerist op handen, maar de toeristische exploitatie mag in de toekomst geen beslag leggen op de charme en de authenticiteit van onze stad. Die unieke waarde moeten we koesteren in een duurzaam model”, zegt Björn Siffer.

Wil je graag actief meewerken aan Toerisme Transformeert: stuur dan snel je motivatie aan els.vanzele@mechelen.be De eerste workshop staat gepland op dinsdag 22/1 van 19-22u in Museum Hof van Busleyden.



Klik hier voor meer nieuws uit de regio Mechelen

Klik hier voor meer nieuws over Reflex

Commentaar