De nieuwe hal komt op de locatie waar Ivarem nu al de overslag van diverse afvalfracties organiseert. In de procedure voor het bekomen van een bouw- en milieuvergunning voor de loods moet ook het stadsbestuur advies verlenen aan het provinciebestuur. Bij de beoordeling heeft het schepencollege alle argumenten uit de 115 bezwaarschriften van de omwonenden grondig onderzocht. Zo komt de verplichting om vanaf 2020 alle afval via het spoor af te voeren rechtstreeks tegemoet aan de belangrijkste eis van de omwonenden. Voor de ontsluiting en bereikbaarheid van Mechelen is elke bijkomende belasting van de Leuvensesteenweg er een te veel oordeelt ook het schepencollege.
Als gevolg van het bezwarenonderzoek door het stadsbestuur werd ook de tonnagemaat drastisch teruggeschroefd, gehalveerd zelfs. Voor sommige fracties afvalstoffen werd bij de berekeningen de volledige loods in rekening gebracht i.p.v. de helft van de loods. Zo gaat het bijvoorbeeld om 2800 ton huisvuil i.p.v. de aangevraagde 5600 ton. Voor het aandeel gemengde plastics om 700 ton i.p.v. 1400 ton.
Belangrijk is ook dat de activiteiten geen geluidshinder mogen veroorzaken voor de omwonenden. Daarom wordt de loods opgebouwd met geluidsisolerende materialen. Toch legt het stadsbestuur als bijkomende voorwaarde een monitoring en communicatieplan voor de buurt op. Ook de huidige openingsuren blijven van kracht. De gevraagde afwijking m.b.t. de openingsuren komt er niet. Kortom, het gunstig advies kon maar worden bekomen door de garantie dat er geen extra belasting komt voor de buurtbewoners of de mobiliteit. Mechelen dringt dus bij de provincie aan op het status quo van de omgevingsimpact van alle activiteiten van de afvalloods, ook na de uitbreiding.
Ivarem plant om na de zomer te starten met de bouw van haar nieuwe opslag- en overslaghal.
foto: logo stad Mechelen