Het gemeente- en OCMW-bestuur van Sint-Katelijne-Waver verbetert haar dienstverlening vanaf 3 januari 2017. Er komen nieuwe, ruimere openingsuren en bezoekers aan het gemeentehuis kunnen vanaf nu een afspraak maken. Het gemeentebestuur wil hiermee tegemoet komen aan vragen van inwoners voor meer openingsuren en het inkorten van de wachttijden op dinsdagavond.
“Bij de opmaak van het meerjarenplan hebben we ons oor te luister gelegd bij inwoners en personeel. Daaruit bleek dat het, na tien jaar, tijd is om de bestaande dienstverlening aan te passen”, zegt burgemeester Kristof Sels, tevens bevoegd voor dienstverlening. Zo waren er vragen in verband met openingstijden en het digitaal afhandelen van aanvragen.
Vermijd wachten, maak een afspraak
Heeft u een nieuwe identiteitskaart, een reispas of een bewonerskaart nodig? Dan kan u vanaf nu een afspraak maken. Voor een beperkt aantal zaken, zoals een stedenbouwkundige vergunning of inlichtingen, bent u verplicht om vooraf een afspraak te maken. Het gaat dan vooral om complexere materies en dossiers, waarbij we op afspraak de garantie kunnen geven dat de bevoegde ambtenaar de deskundige uitleg kan geven.
Burgemeester Sels: “Mensen die op afspraak komen, kunnen trouwens gebruik maken van ruimere openingsuren. We trekken het aantal openingsuren op met maar liefst 38,8 % tot 29,5 uur, dat is 2,5 uur meer dan vergelijkbare gemeenten. De loketmedewerkers zullen meer beschikbaar zijn voor onze klanten dan vroeger.”
Bezoekers met een afspraak kunnen al langskomen vanaf 8 uur ’s morgens en op dinsdag zijn bezoekers met een afspraak ook welkom vanaf 16 u in de namiddag. Voor bezoekers zonder afspraken openen de loketten dagelijks om 9 u en op dinsdagavond om 18 uur. Als u een afspraak heeft, wordt u meteen geholpen als de loketmedewerker vrij is. “Op deze manier kunnen mensen bijvoorbeeld nog snel langs komen voor ze naar hun werk gaan,” verduidelijkt Sels de voordelen.
Je kan heel eenvoudig een afspraak maken via www.skw.be of telefonisch via onze onthaalmedewerkers via het nummer 015 30 50 00. Je ontvangt de dag voordien een SMS om u te herinneren aan uw afspraak. We starten met de afspraken vanaf 3 januari 2017, je kan nu reeds een afspraak vastleggen voor begin januari.
De sociale dienst van het OCMW werkt al enkele jaren op afspraak, maar vanaf januari kan dat elke dag al vanaf 8 uur ’s morgens en op dinsdag vanaf 16 uur in de namiddag. De openingsuren op afspraak voor gemeente en OCMW worden hierdoor gelijkgeschakeld.
“We beseffen dat dit even een aanpassing vraagt van onze bezoekers. Voor veel aanvragen kan u natuurlijk nog altijd zonder afspraak langskomen. Maar dan riskeert u om nog steeds lang te moeten wachten. Voor bepaalde zaken, zoals voor de dienst ruimtelijke ordening kunnen bezoekers enkel nog langskomen op afspraak. U kan best eerst even nakijken op www.skw.be of bellen naar het onthaal 015 30 50 00. En mensen zullen dit systeem snel gewoon zijn en er de voordelen van ondervinden” zegt burgemeester Kristof Sels.
Gebruik digitaal loket en bespaar verplaatsing naar gemeentehuis
De ruimere openingsuren en mogelijkheden om op afspraak te komen, sluiten naadloos aan bij de uitbreiding van het digitale loket eerder dit jaar. “In april van dit jaar lanceerden we al een nieuwe website voor gemeente en OCMW en afgelopen zomer zijn we gestart met een digitaal loket,” zegt schepen voor digitalisering, Tom Ongena. Een 30-tal aanvragen kunnen inwoners nu al digitaal afhandelen. Het gaat over het digitaal indienen van een bouwaanvraag, maar bijvoorbeeld ook over het aanvragen van allerhande attesten. “Via een nieuw systeem met digitale handtekeningen, kan men van thuis uit, via de pc, al 15 officiële attesten via de website aanvragen en meteen in de mailbox ontvangen. Een verplaatsing naar het gemeentehuis is hier gewoon niet meer nodig.”
Sinds de start van ons digitaal loket, verwerkte de dienst burgerzaken alleen al 182 aanvragen via het digitaal loket. Hiervan werden er 60 volledig geautomatiseerd afgehandeld. “Ook bij de stedenbouwkundige vergunning kunnen we van een succes spreken. Op enkele maanden tijd werden al 17 aanvragen digitaal ingediend,” zegt Ongena. Om het digitaal loket te promoten, kunnen inwoners een kaartlezer kopen voor slechts vijf euro. “Sinds augustus hebben we 285 kaartlezers verkocht. Maar we hebben nog een kleine voorraad, dus wees er snel bij.”
“We geven onze burgers dus wat ze vragen en terecht verwachten: een vlotte dienstverlening op maat. Mensen kunnen nog steeds voor vele zaken langs komen zonder afspraak. We voeren langs komen op afspraak in voor mensen die wachttijden willen vermijden. De openingsuren worden significant verruimd. En men kan verschillende documenten ook digitaal aanvragen. Een moderne dienstverlening voor een moderne gemeente, dus,” besluit burgemeester Kristof Sels tevreden.