Schepen Backx is dan ook zeer blij: ‘na al die tijd plannen maken en bekijken wat kan en moet, is het eindelijk zover en krijgen we de eerste echte bewijzen van de nieuwe parking’.
Voor het plaatsen van de buitenwanden en de kolommen, haalt aannemer Van Laere grote machines en expertise boven. Het is dan ook geen eenvoudige zaak en technisch zeer vernuft. Men graaft tussen twee betonnen geleidingswanden, die reeds gegoten zijn, tien meter diep. De ontstane schacht wordt dan tijdelijk gevuld met bentoniet waarna de betonnering in fases zal volgen. Deze fase van de werken start volgende week.
Aansluitend aan het maken van de buitenwanden van de parking, zullen prefab betonkolommen op een vergelijkbare manier in de grond worden aangebracht. Nadien zal de aannemer de betonnen dakplaat gieten om vervolgens te starten met het effectief uitgraven. ‘We wensen deze methode omdat hierdoor ook de hinder beperkt blijft. Vanzelfsprekend zijn er altijd transporten nodig, maar men werkt vanaf dan ondergronds door aan de bouw van de parking. We kunnen zo sneller starten met de bovengrondse aanleg van de nieuwe Speecqvest’ verduidelijkt Schepen Christiaan Backx
De omleidingswegen zijn ondertussen al even in dienst. ‘We zien dat deze zeer goed werken. Er is zeker geen sprake van extra filevorming, integendeel zelfs, de doorstroming is verbeterd. Het was wel wat wennen voor alle gebruikers en omwonenden, maar als tijdelijke situatie zijn ze zeker geslaagd’ vult Schepen Backx aan.
We passen op vraag van de bewoners ook nog een deel van de signalisatie aan. ‘We merken dat de zone 30 niet altijd gerespecteerd wordt’ stelt Schepen Backx, ‘ook voor de frituur hebben we samen met Q-Park gezorgd dat er parkeerruimte is voor de deur’. In de Stationsstraat werd ondertussen ook extra parking voorzien en plannen we nog een deel extra parking ter hoogte van de laatste drie busperrons.
foto: stad Mechelen