Door de focus niet alleen op de CO2-reductie maar ook op betrokkenheid van ouders en leerlingen te leggen, krijgt de wedstrijd ook een grote educatieve waarde.
Het is ondertussen een bekend gegeven: de uitdagingen om de klimaatverandering tegen te gaan zijn enorm. Om de logge tanker die klimaatverandering is terug naar veiligere wateren te sturen is een globale inspanning nodig van overheden, bedrijven en burgers. “Ook scholen zijn een belangrijke doelgroep”, vertelt schepen van Onderwijs Marc Hendrickx (N-VA). “Schoolgebouwen hebben vaak een serieuze energiefactuur en hebben er dus zowel financieel als in functie van duurzaamheid alle baat bij om hun infrastructuur te verduurzamen. Bovendien kan de extra aandacht hiervoor er voor zorgen dat de leerlingen zo de energiebewuste burgers van morgen worden en kunnen ook de ouders via hun kinderen gesensibiliseerd worden.”
‘Paraat voor het klimaat’
Klimaatinvesteringen hebben vaak een vrij hoge opstartkost. Deze wordt in de meeste gevallen relatief snel terugverdiend, maar het blijft vaak een drempel. Een bijdrage van enkele 100-den euro’s per school zou dan ook nauwelijks een verschil maken. Door er een subsidiewedstrijd van te maken, waarbij twee scholen een grotere som krijgen is dat wel het geval. “Een budget van 35 500 euro is een belangrijke incentive om tot een investering over te gaan. Omdat het een jaarlijks initiatief moet worden, zal ook telkens een andere school in aanmerking kunnen komen. Belangrijke elementen in het reglement zijn de betrokkenheid van de leerlingen en ouders, wat de projecten niet alleen ten goede zal komen, maar ook winst op het vlak van informatie en sensibilisering geeft”, zegt schepen van Klimaat en Duurzaamheid Marina De Bie (Groen).
Criteria wedstrijdreglement
Om er voor te zorgen dat het niet louter om een investeringssubsidie gaat, maar als instrument voor een traject rond duurzaamheid op school gebruikt wordt, is de betrokkenheid van ouders en leerlingen in het reglement opgenomen.
De quotering van de projecten zal op onderstaande wijze gebeuren:
• 40% impact op CO2-uitstoot: daarmee staat of valt natuurlijk elke maatregel. Dit is het uitgangspunt van dit nieuwe systeem. “Bij een investering is het altijd verstandig om te bekijken waar het meest winst te halen valt. Om een voorbeeld te geven: je moet niet denken aan het investeren in zonnepanelen, als er overal nog enkel glas in de ramen zit”, aldus schepen De Bie.
• 20% betrokkenheid leerlingen: zeer belangrijk aspect, zoals eerder vermeld. De jury hanteert de publicatie van Leefmilieu, Natuur en Energie: ‘De vlag en de lading’ (2010) als beoordelingskader.
• 20% betrokkenheid ouders: het is belangrijk te weten wat de school doet aan klimaatvriendelijke maatregelen of investeringen. Dit kan inspirerend werken voor eigen inspanningen op dit vlak. Ook voor deze beoordeling wordt ‘De vlag en de lading’ als kader gebruikt.
• 20% potentieel voor crowdfunding: crowdfunding kan tot een nog grotere betrokkenheid van de ouders leiden én vergroot de hoeveelheid financiële middelen waarmee de school investeringen kan doen. “Omdat scholen op zoek moeten naar leningen bij de ouders, moet het project ook hen overtuigen, wat de plannen alleen ten goede kan komen”, besluit De Bie. Om te vermijden dat schoolpopulaties met een grotere financiële slagkracht bevoordeeld worden, wordt voor dit criterium een omrekenfactor gebruikt.
Praktisch
Scholen die interesse hebben om deel te nemen, kunnen hun kandidatuur indienen via een aanmeldingsformulier. Uit de kandidaturen wordt vervolgens een shortlist van 6 scholen opgemaakt (drie uit het vrije net en drie uit het gemeenschaps- en provinciaal
onderwijs). Voor de opmaak van het dossier krijgen de scholen input van Kamp C (het Provinciaal Centrum Duurzaam Bouwen en Wonen) en van het crowdfunding platform Socrowd. Ze krijgen hiervoor tijd tot eind november 2015.
Een vakjury, samengesteld uit vertegenwoordigers van Milieuzorg Op School, het Provinciaal Instituut voor Milieueducatie, Kamp C, Socrowd, O.O.M.-coördinator, dienst Duurzame ontwikkeling en Energie, zal begin december 2015 één school uit het vrije net en één uit het gemeenschaps- en provinciaal onderwijs selecteren die best scoort op de verschillende criteria. Deze scholen rapporteren na maximaal 1 jaar over de besteding.
Ook de overige vier scholen krijgen mogelijks een aanbod van Socrowd om het gehele bedrag op te halen via crowdfunding, met borgstelling van de stad Mechelen. Dit zal gebeuren als het project de goedkeuring van de stad Mechelen en Socrowd krijgt.
foto: campagnebeeld Mechelen Klimaatneutraal