Online lessen vormen ook in het hoger onderwijs een uitdaging voor studenten en docenten. Op Campus De Nayer van KU Leuven mochten de studenten de afgelopen maanden al regelmatig aanwezig zijn voor praktijklessen. Om ze ook extra te ondersteunen bij het online-onderwijs voorziet de campus maar liefst 500 ge-3D-printe spiegelclips. Dankzij deze clips kunnen de studenten industrieel ingenieur hun handgeschreven notities gemakkelijk delen met hun medestudenten of docenten via gespiegelde webcambeelden. Het initiatief kadert in de persoonlijke aanpak van de universiteitscampus in Sint-Katelijne-Waver.
Elke student, van startende bachelor- of schakelstudent tot bijna afgestudeerde master, ontving ondertussen een spiegelclip. De Faculteit Ingenieurswetenschappen ging als eerste aan de slag met de aanmaak en verdeling van dit handige hulpmiddel. Campus De Nayer springt nu mee op de kar en wil deze tool blijvend inzetten om het online-onderwijs binnen de opleiding tot industrieel ingenieur interactiever te maken, ondanks de afstand.
Online barrière zo klein mogelijk maken
“Een persoonlijke aanpak is verweven in het DNA van onze campus”, vertelt campusvoorzitter Raf Dewil. “We werken vaak in kleine groepen en plukken daarvan de vruchten op vlak van interactie tussen docenten en studenten. Docenten kennen studenten bij naam, en dat vergemakkelijkt het, zeker voor eerstejaarsstudenten, om contact te leggen en vragen te stellen.” Ook online wil de campus deze barrière zo klein mogelijk maken. “Daarom voorzien we verschillende initiatieven. Naast de spiegelclips zetten we bijvoorbeeld ook sterk in op online persoonlijke begeleiding in de context van monitoraatssessies en vragensessies na een college. We bieden de studenten houvast door in het uurrooster alle online én on campus activiteiten op te nemen en bij een onlineactiviteit zoveel mogelijk synchroon ter beschikking van de studenten te staan.” vult vice-campusvoorzitter Greet Langie aan. Dat bevestigt ook Margot Vander Elst, bachelorstudente Chemie: “Op campus De Nayer profiteer je inderdaad van het goede contact tussen docenten en studenten. Het is altijd mogelijk om je docent voor of na de les aan te spreken, en er wordt advies gegeven waarin jij als student centraal staat.”
Onderzoek naar 3D-printing
Dat de campus de spiegelclips zelf printte, is geen verrassing: “Onze onderzoeksgroep, het Advanced Manufacturing Lab, beschikt over een breed gamma van 3D-printers.” vertelt labotechnieker Loren De Vogelaer. De apparatuur wordt gebruikt voor hoogtechnologisch onderzoek naar additive manufacturing of 3D-printen. “Van schedelmodellen voor chirurgen tot een volledig afgewerkt raam, de onderzoekers op Campus De Nayer dragen elke dag bij aan deze revolutionaire techniek. Maar we zijn natuurlijk ook opgetogen om onze toestellen in te zetten voor onze eigen studenten.” stelt De Vogelaer.
Foto: KU Leuven