Woendag was er de langverwachte communicatie over de noden van het openbaar vervoer in en rond de regio Mechelen. Heel wat buslijnen zullen worden hertekend en de nadruk zal liggen op de grote verkeersassen en minder op de wijkbediening.
Wijkbediening aangepast
In heel wat wijken in Mechelen zal het aanbod van openbaar vervoer wegvallen en zal je langer onderweg zijn om een bushalte te bereiken. Zo zal er geen bediening meer zijn in de straten tussen de Brusselsesteenweg, Vrijbroekpark en de Stuivenbergbaan (De huidige lijn 2). Ook de wijk Kauwendaal zal het zonder bus moeten stellen. De inwoners van dit gebied zullen zich naar de Liersesteenweg moeten begeven. Ook de bediening van de Schijfstraat valt weg. In Battel worden Battelsebergen en Hoge Weg niet meer bediend. [Correctie: de haltes Battel Kerk, Baron Empainlaan, Battelse Bergen en Neerweg blijven bediend.] In het nieuwe plan blijven de dorpskernen bereikbaar en bieden deze allemaal een vlotte verbinding met Mechelen. Er wordt ook werk gemaakt van de ontsluiting van enkele belangrijke attractiepolen zoals Technopolis, Kazerne Dossin, Het Predikheren en De Nekker.
Hogere frequentie tussen Mechelen Station en AZ Sint-Maarten
Het Sint-Maartenziekenhuis zal een heel goede en frequente bediening krijgen via lijn 2 (om de 20 minuten op weekdagen), via lijn 3 (in de spits om de 15 minuten, daluren om de 30 minuten) en lijn 550 (in de spits om de 15 minuten, daluren om de 30 minuten)
Overzicht van de lijnen op het stadsnet
Lijn 1
Blijft voor het grootste deel behouden en zal uitbreiding krijgen naar de attractiepolen Het Predikeren en Kazerne Dossin.
De reisweg is als volgt: Mechelen Station – Hendrik Consciencestraat – Schuttersvest – Van Benedenlaan – Hoogstraat – Korenmarkt – Guldenstraat – IJzerenleen – Schoenmarkt – Steenweg – Onder-den-Toren- Sint-Romboutskerkhof – Wollewarkt – Goswin de Stassartsrtraat (nieuwe haltes Kazerne Dossin & Het Predikheren) – Edgard Tinellaan – Frederik de Merodestraat – Biest – Veemarkt – Keizerstraat – Nekkerspoelstraat. In de Onze-Lieve-Vrouwestraat blijft lijn 1 rijden in de richting van Mechelen station.
Lijn 2
Vervangt een groot stuk tussen Mechelen Station en AZ Sint-Maarten van de huidige 5. De nieuwe lijn 2 start aan Colomabrug – Tervuursesteenweg – Mahatma Gandhistraat – Jubellaan – Postzegellaan – Station – Hendrik Consciencestraat – Hendrik Speecqvest – Raghenoplein – Zandpoortvest – Keizerstraat – Veemarkt – Biest – Frederik de Merodestraat – Edgard Tinellaan (nieuwe haltes Kazerne Dossin & Het Predikheren) – Maurits Sabbestraat – Oscar van Kesbeeckstraat – Oude Antwerpsebaan – Galgestraat – Antwerpsesteenweg – Karekietstraat – Mezenstraat – AZ Sint-Maarten.
Lijn 3
De huidige lijn 3 tussen Muizen en Mechelen station wordt vervangen door de nieuwe lijn 5. De te volgen reisweg van de nieuwe lijn 3 is Station – Hendrik Consciencestraat – Hendrik Speecqvest – Raghenoplein – Zandpoortvest – Keizerstraat – Veemarkt – Biest – Frederik de Merodestraat – Liersesteenweg – AZ Sint-Maarten – Liersesteenweg – wijk Elzestrat – Liersesteenweg – Hertstraat (station Sint-Katelijne-Waver) – Stationsstraat – Markt.
Lijn 4
Vervangt de huidige lijn 5 en zal niet meer rijden tussen het station en AZ Sint-Maarten, op dit traject zal gebruik kunnen gemaakt worden van lijnenbundel 550. Wie de nieuwe lijn 4 gebruikt om de bedrijven in het industrieterrein Mechelen Zuid te bezoeken is langer onderweg. Een sneller alternatief is er via het kernnet over de N1. De reisweg van de nieuwe lijn 4 zal gereden worden als volgt: Mechelen Station – Schuttersvest – Van Benedenlaan – Brusselpoortstraat – Brusselsesteenweg – Europalaan – Molenweide – Kruisbaan – Egide Walschaertsstraat – Bedrijvenlaan – Technopolis.
Lijn 5
De huidige lijnen 3 en 4 worden samengevoegd naar lijn 5 en zullen voor een groot stuk de huidige reisweg volgen. De bediening die de huidige reisweg van lijnen 3 en 4 hebben met het station valt weg en zal worden opgevangen door het kernnet. De reisweg zal als volgt lopen: Muizen Dorp – Leuvensesteenweg – Raghenoplein – Zandpoortvest – Keizerstraat – Veemarkt – Biest – Frederik de Merodestraat – Edgard Tinellaan (nieuwe haltes Kazerne Dossin & Het Predikheren) – Guido Gezellelaan – Battelsesteenweg – Battelse Bergen – Hoge Weg – Battelsesteenweg – Gentsesteenweg – Leestesteenweg – Pastoor de Heuckstraat – Krekelenbosweg.
Lijn 6
Blijft rijden naar het Industrieterrein Mechelen Noord. De reisweg is als volgt: Mechelen Station – Hendrik Consciencestraat – Schuttersvest – Van Benedenlaan – Koningin Astridlaan – Guido Gezellelaan – N16 – Blarenberglaan – Zandvoorstraat – Blarenberglaan – Oude Baan – Schaliënhoevedreef – Generaal De Wittelaan.
Lijn 8
Blijft rijden als een functionele lijn. Deze buslijn rijdt tussen Mechelen Station en Campus De Beemden. Eén rit ’s morgens naar De Beemden, een rit ’s namiddags naar Mechelen Station en dit tijdens schooldagen.
Iconische lijn 500 verdwijnt uit Mechelen en wordt vervangen door snellijn 191
Buslijn 500 heeft een enorm rijk verleden. In het verleden werd het traject zelfs nog met een tram afgelegd. Vanaf 2022 zal buslijn 500 vanuit Antwerpen Zuid over de A12 via Aartselaar, Schelle en Boom naar afwisselend Rumst en Willebroek rijden. Het afgeschafte traject tussen Mechelen Station en Rumst wordt vervangen door lijn 191 die wordt verlengd. De reisweg wordt als volgt afgelegd: Mechelen Station – Veemarkt – Antwerpsesteenweg – Walem – Rumst – Reet – Waarloos – Kontich (P+R) – E19 – Antwerpen Rooseveltplaats. Tussen Kontich en Antwerpen loopt het traject over de E19. Met de verlenging van lijn 191 blijft ook Walem bediend met Mechelen.
Lijn 287 wordt functioneel ingelegd, bediening tijdens spitsuren
In het verleden heerste er heel wat ongerustheid over het wegvallen van de busverbinding met Heindonk. Deze lijn zal in de spits rijden tussen Mechelen – Willebroek en Boom (dagelijks 4 ritten). Lijn 286 blijft rijden om het half uur tussen Mechelen – Willebroek en Boom.
Rechtstreeks met de bus naar Puurs
Rechtstreeks met de bus vanuit Mechelen naar Puurs zal vanaf 2022 kunnen. Het bestaande traject van lijn 289 zal worden verlengd tussen Breendonk en Puurs Station. Puurs Station wordt zo een mobiliteitsknooppunt voor de regio Klein-Brabant.
Snel van Onze-Lieve-Vrouw-Waver naar Mechelen via lijn 510
Omdat de huidige lijn 511 tussen Mechelen en Heist-op-den-Berg rechtdoor wordt getrokken over de Putsesteenweg (N15) naar Heist-op-den-Berg valt de bediening met Onze-Lieve-Vrouw-Waver weg. Er komt een nieuwe lijn van Onze-Lieve-Vrouw-Waver via Mechelbaan, Berlaarbaan, IJzerenveld en Nekkerspoelstraat naar Mechelen station.
Buslijn 550 Mechelen – Lier blijft behouden
De geruchten staken de kop op dat de bus tussen Mechelen – Duffel en Lier zou verdwijnen omdat het traject ook per trein mogelijk is. In de nieuwe plannen blijft de buslijn behouden en zal blijven rijden tussen Mechelen Station en Lier Station, maar doet Duffel station niet meer aan. Het zelfde geldt ook voor de buslijn tussen Mechelen – Kapelle-op-den-Bos en Londerzeel.
Lijn 560 beperkt tot Sint-Katelijne-Waver
De huidige lijn 560 Mechelen – Sint-Katelijne-Waver – Koningshooikt – Lier wordt ingekort tot Sint-Katelijne-Waver Markt. De huidige reisweg is beperkt tot Sint-Katelijne-Waver.
Lees ook: Vervoerregio Mechelen stelt langverwacht openbaar vervoerplan voor