Vervoerregio Mechelen heeft een goedgekeurd plan voor alle reguliere buslijnen van het openbaar vervoer. Dit plan treedt in werking in december 2021 en wordt de komende maanden voorgesteld aan burgers, gemeenteraadsleden en andere stakeholders. “Er is veel overleg en studiewerk vooraf gegaan om tot een regionaal gedragen oplossing te komen die tegemoet komt aan de voornaamste verplaatsingsvragen”, zegt Saadet Gülhan, politiek voorzitter van vervoerregio Mechelen. “De belangrijkste steden, gemeenten en regionale attractiepolen verbinden we met sterke lijnen zodat zoveel mogelijk mensen zich vlot kunnen verplaatsen.”
Afgestemd op noden van de reiziger
De vervoerregio Mechelen heeft voor de opmaak van dit openbaarvervoerplan rekening gehouden met de reële verplaatsingsnoden van de reiziger. “We hebben ons gebaseerd op objectieve paramaters: tellingen, verplaatsingsstromen uit verkeersmodellen en gekende vragen uit diverse mobiliteitsplannen en studies. Het voorliggend plan is een onderbouwde manier om de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Op de plaatsen waar de vraag het grootst is, verhogen we het aanbod. Zo maken we de shift naar een vraaggestuurd mobiliteitsaanbod”, zegt Saadet Gülhan, politiek voorzitter van vervoerregio Mechelen.
De belangrijkste speerpunten
Het openbaar vervoerplan treedt in werking in december 2021. Dit zijn de belangrijkste speerpunten:
Focus ligt op grote groepen mensen vlot verplaatsen. Dit gebeurt via de grote assen, met zoveel mogelijk sterke, rechte, leesbare lijnen, de zogenaamde kernnetlijnen:
* Heist-op-den-Berg via Putte naar Mechelen
* Mechelen – Duffel – Lier
* Tremelo – Keerbergen – Bonheiden via Imelda ziekenhuis naar Mechelen
* Boom – Willebroek – Mechelen
Reizigers kunnen via de zogenaamde aanvullende lijnen makkelijk de grote assen bereiken en ook de meer lokale attractiepolen. Om dit te realiseren, zijn op meerdere plaatsen wijzigingen aan bestaande trajecten gebeurd. Op sommige trajecten komt er een volwaardige lijn met bediening de hele dag. Dit is geval voor de lijnen Puurs – Oppuurs – Sint-Amands en Tremelo – Schriek – Heist-op-den-Berg. Beide lijnen zullen voortaan elk uur rijden. Er komen aanpassingen op bestaande trajecten. De lijn van Lier naar Heist-op-den-Berg zal nu bijvoorbeeld Koningshooikt opnemen in het traject. En de lijn van Mechelen naar Breendonk zal elk uur doorrijden via Breendonk naar Puurs. Er komt een nieuwe oost-west-verbinding Putte – Onze-Lieve-Vrouw-Waver – Sint-Katelijne-Waver – via station – Duffel – Lier. Het stadsnet van Mechelen werd ook herbekeken om met aanvullende lijnen de grote assen en attractiepolen beter te bereiken. Het vervoer op maat bestaat uit drie onderdelen: flexbussen (Klein-Brabant en de regio rond Bonheiden), openbaar vervoer-taxi (in kleine kernen waar slechts beperkt openbaar vervoer beschikbaar is) en deelfietsen.
Deelfietsen in elke gemeente
In elke gemeente zal het belangrijkste vervoersknooppunt, het hoppin-punt, uitgerust worden met deelfietsen. “We willen zo de actieradius van het openbaar vervoernetwerk sterk vergroten”, zegt politiek voorzitter Saadet Gülhan. “Deelsystemen spelen een belangrijke rol in basisbereikbaarheid. Het zijn duurzame alternatieven die burgers helpen om zich combimobiel te verplaatsen en al hun vervoeropties te verkennen. Zo zorgen we voor flexibiliteit en keuzevrijheid. Tegelijk kunnen we zo samen de komende jaren de modal shift realiseren.” Deze deelfietsen maken deel uit van het zogenaamde vervoer op maat. Deze vierde vervoerlaag van basisbereikbaarheid ontsluit plekken in de vervoerregio die niet bediend worden door het regulier openbaar vervoer.
Basisbereikbaarheid: vraaggestuurde mobiliteitsvisie vanuit de regio’s
Vervoerregio Mechelen bestaat sinds vorig jaar, bevat 12 gemeenten en telt ruim 300.000 inwoners, 140.000 jobs. Meer dan 60.000 leerlingen, scholieren en studenten volgen er onderwijs. Vervoerregio Mechelen is een van de kleinere Vlaamse vervoerregio’s die werd opgericht in het kader van basisbereikbaarheid, de vraaggestuurde Vlaamse visie op mobiliteit. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoersmiddelen. Basisbereikbaarheid vertrekt ook vanuit een regionale benadering, en dus niet langer van het louter lokale of Vlaamse perspectief. Alle 15 vervoerregio’s ontwikkelen hun eigen vervoerplannen. Alle gemeenten zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, net als de Vlaamse overheid, beide provinciebesturen en NMBS/Infrabel. Die raad is het officieel overlegplatform dat de beleidsvisie inzake mobiliteit voor de hele regio moet vaststellen.
Vier vervoerlagen
Het openbaar vervoer via De Lijn wordt in basisbereikbaarheid ingevuld met het kernnet en het aanvullend net. Basisbereikbaarheid bestaat uit vier vervoerlagen: het treinnet (NMBS), het kernnet (verbindingen tussen belangrijke steden), het aanvullend net (o.a. ontsluitende buslijnen vanuit kleinere steden en gemeenten) en het vervoer op maat (lokale, al dan niet private, initiatieven, zoals bijvoorbeeld de buurtbus, taxi’s en doelgroepenvervoer). De vervoerregio adviseert over het trein- en het kernnet, en stippelt zelf het aanvullend net en het vervoer op maat uit.
foto: archieffoto