Duurzame mobiliteit is één van de drie grote speerpunten voor dit stadsbestuur. De komende jaren worden dan ook serieuze budgetten voorzien om Mechelen verder uit te bouwen tot een aantrekkelijke en bereikbare stad.
Mechelen groeit en bloeit
Mechelen is een stad in beweging. Vandaag zijn we al met 87.000 en de toekomstprognoses duiden op een verdere toename van het aantal Mechelaars. Ook het aantal bedrijven en bezoekers aan onze stad blijft jaar na jaar stijgen. Dat is natuurlijk een goede zaak. Mechelen bloeit als nooit tevoren dankzij onze gunstige ligging centraal in de Vlaamse ruit. Onze stad is een bereikbare stad en daar moeten we de komende jaren blijven op inzetten. Een verdere toename van de bevolking impliceert immers ook een toename in de manier waarop we ons gaan verplaatsen. Deze groei op een leefbare en duurzame manier opvangen is één van de uitdagingen voor Mechelen en haar stadsbestuur. De ambitie is duidelijk: dit stadsbestuur wil van Mechelen zowel de fietsstad als de deelmobiliteitsstad van Vlaanderen maken.
Om deze ambities waar te maken, wordt dan ook een massief investeringsbudget voorzien. In deze meerjarenplanning voorziet het stadsbestuur dan ook 20.134.587 euro specifiek voor mobiliteit.
Mechelen: fietsstad van Vlaanderen
Meer dan de helft van de verplaatsingen van de Mechelaars zijn korte afstanden. Heel veel van het woon-werkverkeer gebeurt vandaag reeds te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer. Ook vrijetijdsverplaatsingen gebeuren in onze stad opvallend vaak met de fiets: op Brugge en Turnhout na is Mechelen immers de stad waarin vrijetijdsverplaatsingen het vaakst met de fiets gebeuren. Tussen 2011 en 2017 zagen we zelfs een stijging met 23 procent (bron: Stadsmonitor).
De invoering van de fietszone in oktober 2019 waarbij 179 straten -goed voor 30 kilometer aaneengesloten straten- fietsstraat zijn geworden, was een eerste duidelijk en ambitieus signaal. Ook de voorziene uitbreiding van het autoluwe gebied in maart 2020 geeft duidelijk aan dat we onze stad meer dan ooit uitbouwen als leefbare, aantrekkelijke en dynamische stad waarin elke weggebruiker zijn plaats heeft.
De laatste jaren zijn al significante vorderingen gemaakt om Mechelen uit te bouwen als fietsvriendelijke stad. Zo zijn op verschillende plaatsen fietsstraten uitgewerkt (Frans Halsvest, Hoogstraat), investeerden we in het proefproject met de deelfietsen van Mobit en werden belangrijke fietsverbindingen gerealiseerd (Vrouwvliet met fietsoversteek Liersesteenweg, Dijlepad richting Muizen, …). Ook op bovenlokaal vlak gebeurden investeringen in Mechelen, met als meest zichtbare realisatie de fietsostrade die uitkomt aan het station Nekkerspoel.
Patrick Princen, schepen van Openbare Werken: “Deze legislatuur gaan we nog een versnelling hoger schakelen bij de heraanleg van het openbaar domein. Met een investeringsbudget van zo’n 58 miljoen euro voor nieuwe straten willen we echt het verschil maken. Hierbij gaan we uiteraard specifiek aandacht hebben voor de noden van fietsers en voetgangers. Met de recente oprichting van het fiets- en voetpadenteam maken we vandaag ook echt al een verschil,
die weg zullen we ook de komende jaren verder bewandelen.”
Mechelen: dé deelmobiliteitsstad van Vlaanderen
Binnen de vervoerregio wordt de komende tijd gewerkt aan een beter en performant openbaar vervoerplan. Daarbij is ook het nieuwe Mechelse station een cruciale hub waar verschillende mobiliteitsstromen zullen samenkomen. Multimodale bereikbaarheid met aandacht voor het openbaar vervoer (nieuw trein- en busstation), een grote bewaakte fietsenstalling (5000 plaatsen) en een ondergrondse parking voor wagens (meer dan 2000 plaatsen) gaat hand in hand met de doelstelling om van Mechelen ook de ‘deelmobiliteitsstad’ van Vlaanderen te maken. “Vandaag is Mechelen reeds de vierde beste stad qua autodelen (bron: Stadsmonitor), het is de bedoeling om nummer één te worden. Door het succes van proefprojecten als ‘Delende Buurten’ zetten we nog verder in op zo’n initiatieven,” aldus schepen Vicky Vanmarcke.
Tijdens de vorige bestuursperiode is al heel wat ingezet op autodelen en is ook het proefproject met de deelfietsen van Mobit opgestart. Duizenden Mechelaars maken daardoor al gebruik van deze diensten, maar het is duidelijk dat hier nog een grote groei mogelijk is. Daarom investeren we de komende jaren 778.860 euro in deelfietsen met als doel om het aantal fietsen op te trekken van 150 naar 500. Aanbieders van deelsteps zullen via een reglement in onze stad tot 200 elektrische steps kunnen aanbieden. En ook voor autodelen doen we een serieuze inspanning: met een investering van 961.525 euro willen we de Mechelaar stimuleren om de tweede wagen in vraag te stellen.
Aanbod vergroten
Door zelf het aanbod in deelwagens te creëren, zorgt het stadsbestuur voor een duidelijke trendbreuk. Vandaag is autodelen nog heel vaak vraag gestuurd, vanaf maart 2020 is het de bedoeling de drempel om met autodelen te starten drastisch te verlagen. Door in te zetten op zowel het particulier als collectief autodelen, willen we het aanbod in onze stad aanzienlijk optrekken van 100 naar 350 deelwagens (waarvan zeker de helft elektrisch), en is het de bedoeling om tegen 2024 te evolueren van 1.800 naar 7.000 gebruikers. Dat is ongeveer 12 procent van de volwassen Mechelaars.
Met het inzetten op deelmobiliteit wil het stadsbestuur de impact van de auto op het stedelijk weefsel verminderen.
Door deelwagens in verschillende wijken te voorzien, pakken we ook de hoge parkeerdruk in verschillende wijken aan.
Eén deelwagen vervangt immers vijf tot tien particuliere wagens. Om autodelen extra aantrekkelijk te maken, zijn ook een reeks flankerende maatregelen uitgewerkt:
– Mobiliteitsbudget bij inleveren van nummerplaat (€ 250)
– Gratis instapkosten bij inschrijving (€ 32)
– Subsidie elektrische auto voor particuliere autodeelgroepen
Schepen Vanmarcke: “Met deze impulsen voor deelwagens willen we een duidelijk signaal geven aan de verschillende spelers in de sector en gebruikers en hen uitdagen om in onze stad in te zetten op deelmobiliteit. Met de komst van BattMobiel en Cozycar zien we vandaag trouwens reeds die groeiende interesse in onze stad. We gaan het verhaal van de deelmobiliteit ook ondersteunen met een stevige communicatiecampagne. Hiervoor is een budget van 105.000 euro voorzien.”
Mechelen: slim parkeerbeleid
Openbare ruimte is schaars. Door fors in te zetten op investeringen in deelmobiliteit en fietsinfrastructuur geeft het stadsbestuur reeds een belangrijk signaal. Tegelijk is het cruciaal om ook de concrete parkeerdruk in verschillende wijken en straten aan te pakken. We zien jaar na jaar immers een toenemende druk op het openbaar domein. Dat is geen Mechels gegeven maar een landelijk of zelfs internationale tendens. Vaak ook ten koste van leefbaarheid, veiligheid in de straat of de doorgang van fiets- en voetpaden door stoepparkeren. Daarom is de komende bestuursperiode een bedrag van 1,9 miljoen euro voorzien om te investeren in buurtparkings.
Bewonerskaarten
De investeringen in buurtparkings en deelmobiliteit zullen reeds in belangrijke mate bijdragen aan het opvangen van de parkeerdruk. Daarnaast zal ook de twee bewonersparkeerkaart betalend worden. “Vanaf 2020 schakelen we over naar een systeem waarin de tweede bewonerskaart betalend wordt. Deze kost vanaf dan € 120. De eerste bewonerskaart blijft gratis. Deze maatregel bestaat vandaag ook reeds in heel wat andere Vlaamse steden , onder andere in Gent (€ 250), Leuven (€ 300) en Turnhout (€ 125).”
Deze regeling gaat in vanaf 1 januari 2020. Bovendien zal iedereen de bewonerskaarten ook vlotter kunnen verlengen door de digitalisering van de bewonerskaarten. Er worden dus geen fysieke bewonerskaarten meer uitgereikt. Het nieuwe systeem werkt met nummerplaatherkenning.
Randparkeren en shopping shuttles
Om de beleving van de binnenstad verder te optimaliseren, is het ook een duidelijke beleidskeuze om het randparkeren verder te stimuleren. Daarom passen we de parkeertarieven voor het eerst sinds 2013 aan. Bezoekers die bovengronds in de binnenstad willen parkeren zullen meer betalen en er wordt ook een differentiatie doorgevoerd waarbij randparkings merkelijk goedkoper zijn dan de ondergrondse parkings intra muros
Schepen Vanmarcke: “Parkeren in Mechelen blijft goedkoper dan in andere centrumsteden. Om een voorbeeld te geven: in Gent betaal je voor twee uur bovengronds parkeren 6 euro in de binnenstad, terwijl dat in Mechelen 5 euro is. In Antwerpen betaal je voor één uur ondergronds centrum parkeren 2,80 euro per uur, in Hasselt 4 euro, in Mechelen 2,30 euro per uur. Bovendien zorgen we dat de inkomsten uit parkeren ook terugvloeien naar investeringen in fietsinfrastructuur en buurtparkings.“