Leerlingen uit het 1ste middelbaar van BA Stassart waren vandaag proefpersoon om het nieuwe spel (Dis)Like? uit te testen. Het spel leert kinderen te praten over en om te gaan met polarisatie, haatspraak en desinformatie via herkenbare online situaties. (Dis)Like? is een samenwerking tussen dienst sociale preventie en De Aanstokerij en werd mogelijk door Vlaamse subsidies.
Een jongen krijg een filmpje toegestuurd van twee jongens van zijn school die aan het vechten zijn. Het filmpje gaat viraal, veel mensen zien dit en delen het. Er worden ook beledigende en racistische opmerkingen gemaakt onder het filmpje. Op social media zijn dergelijke situaties helaas schering en inslag. Maar hoe ga je daar als kind of tiener mee om?
Gesprek op gang brengen
“Er bestaan inderdaad niet veel tools die zulke thema’s bespreekbaar maken voor kinderen. Om dat hiaat te vullen, ging het team binnen DOPREV (Duurzaam Online Preventie) aan de slag,” vertelt Preventieschepen Abdrahman Labsir. “Zij creëerden in samenwerking met De Aanstokerij het begeleid spel (Dis)Like?, dat specifiek inzet op polarisatie, haatspraak en desinformatie, dé drie topics binnen het project. Doel is om kinderen te laten nadenken over herkenbare online situaties, die gemakkelijk een gesprek op gang brengen. De doelgroep is 10- tot 14-jarigen, maar je kan dit spel ook met jongere of oudere kinderen spelen. Tijdens de ontwikkelings- en testfase van het spel was er steeds interactie met de doelgroep, zodat het spel ook vanuit de buik draagvlak kent.”
Dis)Like?: what’s in a name?
(Dis)Like? staat voor het eventueel ‘dissen’ van anderen en het niet leuk vinden van bepaalde situaties online. Het spel leert kinderen hoe ze van het online weer een ‘Like?’-plek kunnen maken. (Dis) staat ook voor de ‘disinformation’ die jongeren online tegenkomen. Ze worden dus niet alleen bewust gemaakt van online uitdagingen, maar het stelt hen ook in staat om zelfstandig en weloverwogen keuzes te maken.
In het spel (Dis)Like maken jongeren van 10 tot 14 jaar kennis met verschillende situaties waarin online polarisatie, haatspraak en desinformatie voorkomen. Spelenderwijs ontdekken ze skills om om te gaan met zulke situaties.
De spelers worden verantwoordelijk voor een socialemediaprofiel van een fictief personage. Bij aanvang van het spel mogen ze op hun profiel plaatsen wat ze willen. Maar na een tijd verschijnen er minder leuke berichten op hun feed. Posts waarin mensen met elkaar in discussie gaan, vrienden worden uitgelachen… Tijd om op zoek te gaan naar een goede reactie op deze berichten.
Om (Dis)Like? officieel te lanceren trok het team van DOPREV met De Aanstokerij naar BA Stassart. Leerlingen uit het 1ste middelbaar waren proefpersoon. Een begeleider van De Aanstokerij was aanwezig om de kinderen op weg te helpen. Schepen Labsir keek toe: “De begeleider laat de ideeën en oplossingen vooral uit de kinderen zelf komen en stuurt bij waar nodig. Zowel voor kinderen als begeleider geldt dat je geen voorkennis nodig hebt van complexe termen zoals polarisatie: de handleiding en het spel wijzen zichzelf uit. Door het draaien aan het rad kan het spel ook verrassende inzichten geven die de kinderen weer aan het denken zetten en waarbij ze uiteindelijk stemmen over de beste oplossing.”
Zeshoek
Omdat het spel binnen het project DOPREV valt, kon het rekenen op subsidies van de Vlaamse overheid. Voor de ontwikkeling en vormgeving deed de stad beroep op De Aanstokerij. Deze Leuvense vzw creëert spelen die maatschappelijke topics bespreekbaar maken en kinderen, jongeren en volwassenen op interactieve en ervaringsgerichte wijze vormen. De Aanstokerij koos voor een kleurrijk spel met verschillende elementen uit de leefwereld van kinderen en tieners, zoals emoji’s. De centrale figuur in het spel is een beweegbare zeshoek waaraan kinderen kunnen draaien om dan te landen op een draaibord. Het is daardoor geen typisch kaartspel en wijkt daarmee af van de meeste spelen.
“De spelers ontdekken tijdens het spelen dat er niet één geschikte manier is om te reageren, en leren zo te kiezen voor die reactie die het beste bij hen past,” aldus Sara Claessens, communicatieverantwoordelijke van De Aanstokerij.
Doel is om het spel nu bekend te maken bij (Mechelse) organisaties die met de doelgroep werken. Twee exemplaren van het spel liggen momenteel in het Predikheren en kan je via de uitleenbib uitlenen. Ook de Jeugddienst, J@M en ROJM kregen een spel mee. DOPREV-projectmedewerker en OverKop-outreacher Naima doet ook de ronde op alle Mechelse scholen met 10- tot 14-jarigen om het spel eerst te introduceren en nadien te verdelen. Voor een begeleide versie van het spel kan je ook beroep doen op de speltrainers van De Aanstokerij.