De gemeente Rumst lanceert het werken op afspraak. Daarmee maken we in het gemeentehuis komaf met wachtrijen. Als je een afspraak maakt, hoef je niet langer te wachten.
Vanaf 4 november werken de diensten Burgerzaken en Omgeving op het gemeentehuis op afspraak. Na de lancering van het thuisloket is dit een volgende stap in de ontwikkeling van het klantencontactcenter.
“We willen de contacten met onze inwoners zo vlot mogelijk laten verlopen. Op afspraak werken komt hieraan tegemoet. Inwoners hoeven niet langer te wachten in de wachtrij. Met een afspraak ben je vrijwel meteen aan de beurt. Zo verlies je minder tijd. Doordat onze medewerkers op voorhand weten wie een afspraak heeft en voor welk dossier, kunnen ze dit tijdig voorbereiden. Bovendien wordt bij je afspraakbevestiging duidelijk vermeld wat je moet meenemen naar je afspraak, zodat je niet nog eens terug moet komen. Zo verloopt de afspraak vlotter en efficiënter voor zowel inwoner als medewerker,” licht burgemeester Jurgen Callaerts (N-VA) toe.
Niet in alle gevallen is er een afspraak nodig. Voor een aantal zaken kan je gewoon langskomen op het gemeentehuis. Korte vragen kan je ook nog steeds telefonisch stellen. Bij complexe stedenbouwkundige vragen zal je uitgenodigd worden om een afspraak te maken.
Online een afspraak maken kan via www.rumst.be/afspraak . Daar kan je ook nagaan voor wat je wel en niet een afspraak nodig hebt. Dit kan ook via 03 880 00 11 of op het gemeentehuis. Als je een afspraak maakt, wordt bij je afspraakbevestiging uitgelegd wat je mee moet nemen. Als je een afspraak hebt, kom je naar het gemeentehuis. Daar kan je je aanmelden met je afspraak.
Inwoners hoeven bovendien niet steeds naar het gemeentehuis te gaan, want ze kunnen ook gebruik maken van het thuisloket. Hiermee kan je op ieder moment van de dag attesten, aktes en uittreksels online aanvragen. Het thuisloket is 24 op 24 uur, 7 dagen op 7 open en beschikbaar op elke locatie (thuis, op het werk, openbare computer, …) en op elk toestel (pc, laptop, smartphone, tablet, …).
“We beseffen dat niet iedereen overweg kan met deze nieuwe toepassingen. Voor wie hulp nodig heeft of niet online is, voorzien we ook oplossingen,” vertelt de burgemeester.
Zo kan je nog altijd in het gemeentehuis zelf terecht om je afspraak te maken, of je kan bellen naar het algemeen telefoonnummer van het gemeentehuis, 03 880 00 11, en zo je afspraak maken. Daar kan je ook naar bellen als je vragen hebt over het systeem. Je kan met je vragen ook terecht bij de computercoach. Dit vindt in Terhagen plaats op maandagnamiddag van 14 tot 16 uur in het internetpunt van het dienstencentrum Hof van Crequi, en in de bib in Reet op donderdagnamiddag van 13.30 tot 15.30 uur.
Wie geen computer met internet heeft, kan terecht in de bibliotheken van de gemeente Rumst en het internetpunt in Terhagen. Je kan er ook hulp krijgen om online een afspraak te maken.
“We voorzien ook de mogelijkheden voor senioren om vanaf een bepaalde leeftijd naar hen toe te gaan. Die zijn momenteel in voorbereiding. We richten ons namelijk op een totaalaanpak waarin ook andere zorgvragen aan bod komen,” licht Jurgen toe.
“We hebben ons grondig voorbereid en zetten in op een brede communicatie van deze nieuwe werkwijze,” vertelt hij. “Er zijn flyers met uitleg over het systeem, een artikel in het informatieblad, info op de website, een infographic, enzovoort.” Zoals elke aanpassing zal dit enige tijd vergen, maar gezien al zoveel organisaties, winkels, … op afspraak werken, zal ook dit zijn ingang vinden. Het einddoel is een dienstverlening op maat voor iedereen.