Het gaat om bijkomend onderzoek in het verlengde van de plannen om de A12 lokaal in te graven ter hoogte van Londerzeel en Aartselaar. De minister komt op deze manier tegemoet aan de vraag van de gemeenten Aartselaar, Hemiksem, Schelle en Niel.
De A12 wordt in de praktijk gebruikt als een halve autosnelweg, maar heeft nog steeds verschillende kruispunten. Er wordt al lang gesproken over een ombouw van de A12, maar nu worden de plannen voor het eerst echt concreet. In Londerzeel wordt de kruising van de A12 met de Kerkhofstraat en de Londerzeelse steenweg weggewerkt door de A12 deels in te graven (foto simulatie). In Aartselaar zijn er plannen om een 3,3 km lange strook (van aan de Terbekehofdreef/Atomiumlaan tot net voorbij het kruispunt van de Bist/Langslaarsesteenweg) deels in te graven.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nu gevraagd om bijkomend onderzoek te doen naar een mogelijke intunneling tussen de Kontichsesteenweg/Cleydaellaan en de Guido Gezellestraat/Helststraat. De gemeenten Aartselaar, Hemiksem, Schelle en Niel hadden daar bij de minister op aangedrongen na een voortgangsrapportage.
In de streefbeeldstudie uit 2006 werd gesproken over een langere ondertunneling ter hoogte van het centrum van Aartselaar. AWV zal in de komende maanden bestuderen of zo’n tunnel haalbaar is, gelet op de huidige verkeersintensiteit en de richtlijnen voor tunnelveiligheid. Ook de uitwisseling tussen A12 en de parallelbaan (N177) wordt onderzocht om de meest geschikte locaties te vinden voor op- en afritten. De eerste resultaten van deze bijkomende studies worden verwacht in het voorjaar van 2019.