Groep Van Eyck ontwikkelde de Martinique op basis van hun inzichten in de hedendaagse noden en behoeften. Groep Van Eyck verzorgt al jaren de catering voor de zakelijke relaties bij KV Mechelen en heeft een ruime ervaring met business-resto concepten. Een voorganger is Resto Link 21 in Herentals, het bekende businesscenter langs de E313. Met Martinique bouwt de groep verder op die rijke ervaring.
“We situeren ons in het AFAS Stadion. Er is dus een evidente link met het voetbal. Maar we willen net dat tikkeltje verder gaan en mikken op een ruimer publiek dan alleen maar liefhebbers van voetbal”, stelt bedrijfsleider Jan Van Eyck nadrukkelijk. “Net zoals de huurders van de kantoren in de skyboxen van het businesscenter in de eerste plaats niet op het voetbal gericht zijn. De locatie met zicht op het veld is voor hen en voor ons een fijne extra. Maar daar blijft het bij. Je zou het zo kunnen zeggen: Mechelen heeft er een goed restaurant bij dat goed bereikbaar is en gratis parking biedt. En dat restaurant ligt toevallig in een voetbalstadion.”
Kwali-tijd
Het interieur van Martinique ademt stijl uit, biedt rust en zakelijke warmte, met een aantal speelse verwijzingen naar rood-geel. “De ideale omgeving voor een gepaste en toch relaxte maaltijd. “Een omgeving waarin we de bezoekers ‘kwali-tijd’ bieden”, zegt chef Bart Van Roy die in de keuken de scepter zwaait. “Martinique zal culinair staan voor smaakvol, eigentijds, eigenzinnig en authentiek. We willen een reputatie opbouwen als verfijnde keuken met een selectieve kaart en een eigentijdse toets. We gaan daarom resoluut voor een relatief beperkte kaart waar vers de norm is en streekgerechten volop tot hun recht komen. Het zou niet anders mogen met een veiling in de onmiddellijke omgeving. Natuurlijk zullen we de klassiekers voorzien en die zo goed mogelijk aanbieden. Maar met regelmatig wisselende suggesties willen we onze creativiteit tonen en het verschil maken.”
Verleden
De naam Martinique is geen toevallige keuze. Het idee werd ingegeven door Piet den Boer. “We verwijzen bewust naar het roemrijke verleden van restaurant Martinique op de Korenmarkt”, klinkt het bij Groep Van Eyck. “Dat sloot de deuren in 2014 na het tragische overlijden van zaakvoerder Jean-Pierre Jacobs. We hebben dit natuurlijk afgestemd met de weduwe Vicky Weyens. Die steunt ons initiatief. We kregen van haar zelfs enkele decorstukken die in de nieuwe omgeving zullen pronken. Zo zal onder andere de bekende grappafles hier een nieuw leven krijgen.”
De naamkeuze wil ook de levendigheid en verbondenheid die restaurant Martinique vroeger typeerde, mee verhuizen. “Martinique was namelijk het uitverkoren restaurant van veel KV’ers”, zegt Jan Van Eyck. “Die verbondenheid willen we tonen met een Wall of Fame, geruggensteund door de bezielers van het project: de ‘Foundation Mechelen’ die de G-sport van KV ondersteunt.”
Beleving
Martinique mikt niet alleen op een gepassioneerd publiek. Het wil ook de place-to-be zijn voor de zakelijke bezoeker. Met onder andere de permanente aanwezigheid voor de Sky Offices, maar ook voor ontbijten en lunches, arrangementen voor meetings en nog zoveel meer. “Martinique heeft alle troeven om dé ontmoetingsplaats te zijn voor ondernemers en organisaties”, besluit Jan Van Eyck. “Maar Martinique wil er ook zijn voor de meerwaarde zoekende consument in de privé sfeer. Martinique wil een trefpunt worden waar u meer vindt dan lekker eten. Martinique moet een beleving zijn.”
foto: Groep Van Eyck