Sinds begin augustus zijn we niettemin in een hogere versnelling geschakeld. Dat is nodig, omdat de natte zomer en het verbod op pesticiden extra inspanningen vergt om het onkruid onder controle te krijgen. Momenteel werken de uitvoeringsdiensten met 90 mensen voor het onderhoud van het openbaar domein, overdag, ’s avonds en in het weekend.
In augustus en september worden 12 jobstudenten extra ingezet in de strijd tegen onkruid en zwerfvuil en zetten ook de private partners van de stad tijdelijk 10 extra personeelsleden in voor het onderhoud van parken en pleinen.
Tegelijk wordt er hard gewerkt aan een versterkt meerjarenplan dat tot doel heeft Mechelen inzake beplanting, groenonderhoud en openbare netheid nog beter te maken. “Het stadsbestuur steekt meer dan één tandje bij, want wij moeten het voorbeeld geven. Maar tegelijk is netheid een verantwoordelijkheid van ons allen. Iedereen moet meehelpen, door zijn voetpad netjes te houden en het onkruid aan zijn gevel te verwijderen. Door geen afval op de openbare ruimte achter te laten, door zijn kinderen dit besef bij te brengen”, zegt schepen Chris Backx (N-VA).
Cijfers
In 2015 rukten de uitvoeringsdiensten maar liefst 5480 uit om diverse vormen van sluikstort en zwerfvuil aan te pakken. Er konden vorig jaar 427 processen-verbaal opgesteld worden tegen overtreders. Dat gaat over het verkeerd aanbieden van afval, deponeren van afval naast vuilbakjes, hondenpoep laten liggen, wildplassen, vuilnis storten op braakgronden enzoverder. Net als in de rest van Vlaanderen leeft ook in Mechelen een klein percentage mensen die zich asociaal gedragen en geen respect hebben voor de openbare ruimte.
“Voor het opruimen van sluikstorten zijn er vorig jaar 142 belastingaanslagen verstuurd voor een totaal bedrag van 17.660 euro. Het is immers niet altijd eenvoudig om de daders te identificeren en terug te vinden. Dat bedrag is dan ook maar een fractie van wat het de stadskas en dus de belastingbetaler kost om al die sluikstorten op te ruimen”, aldus burgemeester Bart Somers.
In de eerste helft van 2016 werden ook al 234 PV’s opgesteld. Het stadsbestuur gaat nu het aantal controles op sluikstorten gevoelig opdrijven met een integrale aanpak waarbij politie, preventie en uitvoeringsdiensten de krachten bundelen.
Camera’s
“We hebben sinds kort 4 sluikstortcamera’s ter beschikking. We gaan die efficient en intensief inzetten. In een eerste fase hebben we 16 locaties in kaart gebracht die bij ons bekend staan als hardnekkige hotspots voor sluiktstorten. Met de inzet van deze camera’s willen we daar snel resultaat boeken. Daarna zakken we af naar andere plekken.
Bovendien werken we een voorstel uit om een onkostennota voor het opruimen van het sluikstort te koppelen aan de GAS-boete, waardoor het bedrag dat de sluikstorter moet ophoesten nog groter wordt”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld). Want iedereen weet dat sluikstorten niet kan. Er is geen excuus voor zo een inciviek gedrag.
Strenger optreden
Naast het cameratoezicht op hotspots zullen politie en gemeenschapswachten mensen ook actiever aanspreken op hun verantwoordelijkheid. “Op plekken waar het onkruid tegen gevels staat, zullen we aanbellen of brieven bussen om de mensen hierop te wijzen. Staat het er na 14 dagen nog, dan gaan we zelf optreden en factureren. Ook aannemers en partners die hun contractuele verplichtingen in onderhoud niet nakomen, zullen we sneller in gebreke snellen. We kunnen van mensen niet verwachten wat we zelf niet onder controle houden”, stelt schepen Chris Backx. “Het overgrote deel van de Mechelaars werkt schitterend mee, maar die kleine groep die het laat hangen moeten we nu bij de les krijgen.”
Preventief werken
Preventie en sensibilisering zijn ook een belangrijk onderdeel van het actieplan omdat een propere stad de verantwoordelijkheid is van iedereen, van de overheid, maar ook van iedere individuele burger en bezoeker. Daarom volgt een responsabiliseringscampagne voor de bevolking met flyers en stickers om duidelijk te maken wat kan en wat niet.
Meten
Het stadsbestuur wil dat zijn inspanningen meetbaar zijn. Met een periodieke rapportering met relevante indicatoren zoals het aantal sluikstortingen, interventies, boetes, e.d. zal het effect gemonitord worden. Om burgers aan te moedigen mee te werken aan het onderhoud van straten en pleinen worden de bestaande meldkanalen zoals het 0800-nummer, de webapplicaties en e-mailadressen de komende maanden vereenvoudigd en geïntegreerd tot een eenvoudige gebruiksvriendelijke responsive app.
Foto: regio-mechelen.openvld.be