Obesitas is niet enkel een ziekte die bij mensen voorkomt. Ook Mechelse duiven hebben er last van. Veel mensen blijven ze echter voederen. Nochtans is dit verboden en in het nadeel van de duiven zelf. Die planten zich namelijk sneller voort dan wenselijk is. Daardoor ontstaat er een overpopulatie, zorgen de duiven voor overlast op terrassen en beschadigen ze met hun uitwerpselen gebouwen. De stad trekt ten strijde met een nieuwe, ludieke campagne die mensen moet sensibiliseren duiven niet te voederen.
20 ton, zo veel uitwerpselen produceren de Mechelse stadsduiven per jaar. Niet enkel toevallige passanten kunnen het slachtoffer worden, ook de gebouwen in de stad hebben hieronder te lijden. De uitwerpselen tasten de stenen van het rijke patrimonium van de stad aan. Daarnaast zorgt het voederen van duiven ook voor gezondheidsproblemen. Door een grote concentratie van duiven op een beperkte ruimte, ontstaan er gemakkelijk ziektes. Bovendien verliezen de duiven hun natuurlijke biotoop en worden ze te lui om zelf voedsel te zoeken. Het achtergebleven voer trekt ander ongedierte, zoals ratten, aan.
Op de terrassen van de Mechelse cafés en restaurants is duivenoverlast bij goed weer schering en inslag. Duiven vliegen recht op de borrelnootjes af en plunderen de tafel. Klanten zien vaak verbouwereerd of geamuseerd toe wat er gebeurt.
De stad lanceert daarom een ludieke campagne om deze vorm van overlast te bestrijden. In de horecazaken wordt een affichecampagne gestart met daarop een dikke duif met een bordje om de nek: ‘Ik ben voldaan. Dank u’. Voor op de tafels krijgen de zaken een kartonnen miniduif om de klanten erop te wijzen dat duiven voederen geen goede zaak is. Op de meest voorkomende voederplaatsen voor duiven komen grote borden met dezelfde boodschap.
Daarnaast onderneemt de stad nog enkele andere preventieve acties. Eigenaars van leegstaande panden krijgen een brief om hen aan te sporen hun gebouw winddicht te maken zodat ze geen aantrekkingspool zijn voor duiven. De politie zal verscherpte controles uitvoeren op de gekende probleemplaatsen.