Boom fleurt deze zomer op met een opvallend initiatief uit het burgerbudget: een wedstrijd voor de hoogste zonnebloem van de gemeente. Een inwoner diende vorig jaar het voorstel in en kreeg voldoende stemmen om het project te realiseren. Daardoor kunnen inwoners deze lente zonnebloemen zaaien in voortuinen, op terrassen en op andere zichtbare plekken in het straatbeeld.
Deelnemen kan als de zonnebloemen zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, bijvoorbeeld in de voortuin, aan de zijkant van de woning of in een pot op het terras. Ook samen zaaien met buren op een pleintje is mogelijk, op voorwaarde dat dit vooraf wordt aangevraagd en goedgekeurd.
Iedere deelnemer ontvangt een zakje zaden dat eind mei kan worden uitgezaaid. Daarna is het wachten op de groei. Eind augustus trekt een jury door de gemeente om te meten wie de hoogste zonnebloem heeft gekweekt. De winnaar maakt kans op een mooie prijs, eeuwige roem én de felbegeerde kroon.
Met de wedstrijd wil Boom inwoners op een laagdrempelige manier betrekken bij het opfleuren van de gemeente en tegelijk de kracht van het burgerbudget tonen.
