De stad Mechelen heeft de vernieuwde Dahliastraat officieel geopend. De heraanleg past in een bredere visie op leefkwaliteit, verkeersveiligheid en duurzaam waterbeheer. De werkzaamheden, uitgevoerd door aannemer Rega Infra uit Malle, zijn ruim binnen de geplande termijn afgerond dankzij de vlotte samenwerking met bewoners en goede weersomstandigheden.
De straat had jarenlang te kampen met verzakkingen en veel sluipverkeer. Uit onderzoek bleek bovendien dat de riolering dringend aan vernieuwing toe was. De stad werkte samen met de buurt aan een nieuw ontwerp. Tijdens infomomenten konden bewoners hun opmerkingen doorgeven, die mee verwerkt werden in het eindresultaat.
“Met de vernieuwde Dahliastraat verbeteren we de leefbaarheid in deze buurt op een heel praktische manier,” zegt burgemeester Bart Somers. “Vroeger had de straat last van verzakkingen en veel sluipverkeer, en dat voelde iedereen. Nu is het een rustige, aangename woonstraat geworden. Door eenrichtingsverkeer in te voeren, zwaar verkeer te weren en er een woonerf van te maken, is de beleving van de straat compleet veranderd.”
Schepen van openbare werken Patrick Princen benadrukt vooral de klimaatgerichte ingrepen. “De vernieuwde Dahliastraat is uitgegroeid tot een groene, veilige en toekomstbestendige woonstraat. Er werd 1150 vierkante meter onthard en de straat kreeg elf nieuwe bomen en 100 vierkante meter aan plantvakken. Dit project is een schoolvoorbeeld van hoe we Mechelen klaarstomen voor extreme weersomstandigheden.”
De straat bestaat grotendeels uit waterpasserende verharding met een innovatief infiltratiesysteem. Onder het wegdek kunnen holle bufferstenen maar liefst 170 000 liter regenwater opslaan. Het water infiltreert langzaam in de bodem om piekbuien beter op te vangen. Regenwater van de daken wordt eerst naar de boomvakken geleid, waardoor de bomen minder externe bewatering nodig hebben.
Ook op het vlak van mobiliteit verandert er veel. “Met de heraanleg van de Dahliastraat krijgt de verkeersveiligheid van de straat en bij uitbreiding de buurt een stevige upgrade,” zegt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen. Het woonerf beperkt de snelheid tot 20 km/u en het eenrichtingsverkeer schakelt sluipverkeer uit.
De totale kostprijs van de werken bedraagt 818 000 euro, waarvan 208 000 euro door de stad Mechelen wordt gedragen en 610 000 euro door Pidpa. Het project maakt deel uit van het Europese programma Wetlands4Cities en het ontwerp werd uitgewerkt door D+A Consult.
