De onderzoeksrechter in Mechelen heeft donderdag twee personen aangehouden die betrokken zouden zijn bij helpdeskfraude. Een inwoner van Bonheiden kreeg op 3 december een mail die leek alsof ze van zijn bank kwam, met de vraag om zijn bankgegevens in te vullen. Kort daarna werd hij gebeld door een onbekende Nederlander. Zijn dochter rook onraad en brak het gesprek af, waarna PZ Bodukap werd verwittigd.
Later die dag controleerde Politiezone Rivierenland een Nederlands voertuig op de E19 na vreemd rijgedrag. Uit ANPR-gegevens bleek dat de wagen eerder die dag in de buurt van het slachtoffer had gereden. Uit bijkomend onderzoek van PZ Bodukap blijkt dat één van de betrokkenen 7.000 euro had afgehaald aan een bankautomaat in Antwerpen met de kaart van een ander slachtoffer.
De inzittenden, een 32-jarige Marokkaanse man en een 25-jarige Nederlandse vrouw, werden opgepakt en verhoord. Ze zijn aangehouden op verdenking van informaticabedrog, helpdeskfraude en lidmaatschap van een criminele organisatie. Ze verschijnen dinsdag 9 december voor de raadkamer.
Het parket waarschuwt intussen voor phishingpraktijken en benadrukt dat bankmedewerkers nooit telefonisch bankgegevens vragen of aan huis komen.
