Enkele maanden na de opening van het eerste Hoppinpunt telt de Dijlestad al zeven Hoppinpunten. Mechelen houdt daarmee de vooropgezette timing aan. Een Hoppinpunt biedt een groot aanbod aan verschillende duurzame vervoersmodi die bezoekers gemakkelijk kunnen combineren. “We bouwen de Hoppinpunten steeds verder uit en sturen bij waar nodig. We zien ze als een belangrijke stap in het ontwarren van de verkeersknoop en het bereikbaar en toegankelijker maken van onze stad“, zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen.
Van de 2000 Hoppinpunten in Vlaanderen komen er 32 in onze stad,” licht schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen toe. “We rollen die gefaseerd uit. In een eerste fase realiseerden we al 7 Hoppinpunten in Mechelen. In 2025 onderzoeken we minstens 8 andere locaties. Via een uitgebreid netwerk Hoppinpunten op mobiliteitsknooppunten kunnen reizigers vlot van het ene op het andere vervoersmiddel vervoermiddel overstappen. Je rijdt bijvoorbeeld met je fiets naar het station, neemt daar de trein naar een ander hoppinpunt, en legt het laatste deel van je reis af met een deelstep. Het uitbouwen van dit mobiliteitsnetwerk in onze stad biedt een meerwaarde op het vlak van duurzame mobiliteit, bereikbaarheid en ontsluiting. Bovendien biedt het een praktisch en kwalitatief alternatief voor autoverkeer.”
Het Hoppinpunt aan parking Keerdok was het eerste Mechelse Hoppinpunt. Bezoekers beschikken daar over een ruime parking voor 516 wagens, 24 laadpunten waarvan 4 snelladers, deelwagens, (elektrische) deelfietsen en deelsteps. Bovendien zijn er ook een pakjesautomaat en een fietshub waar je zelf herstellingen aan je fiets kan uitvoeren of zelfs je fietsbatterij opladen aanwezig.
Daar zijn nu zes nieuwe Hoppinpunten bijgekomen. Sinds juli 2024 kunnen reizigers al bij de Hoppinpunten aan De Plaon, Arsenaal en Den Abeel terecht. Sinds enkele dagen zijn ook de Hoppinpunten aan het station van Muizen, de Frans Halsvest en Dageraadstraat geopend. Daar werden eerst nog pakjesautomaten geplaatst.
“Alle Hoppinpunten bieden parkeerplaatsen, deelwagens en deelfietsen aan,” zegt Vandersmissen. “Op de meeste staan ook deelsteps, en overal zijn pakjesautomaten in de buurt of op de locatie zelf aanwezig. Die info is ook duidelijk op de Hoppinzuilen zelf te lezen. In de eerste fase van de plaatsing van de Hoppinpunten focusten we op het station van Muizen en parking Keerdok, die belangrijke mobiliteitsschakels vormen, en op enkele punten in de stadsrand. Daar gebruiken inwoners vaak sneller hun privaat vervoer en kunnen de Hoppinpunten goede mobiliteitsoplossingen bieden. In de tweede fase, die nu van start gaat, bekijken we de plaatsing van Hoppinpunten op plekken waar het mobiliteitsaanbod al groter is, en willen we dat uitbreiden en diversifiëren. Het is onze ambitie om in elke wijk minstens één Hoppinpunt te realiseren en die allemaal op elkaar afstemmen.”
“In Mechelen kunnen we dankzij een Europees project een belangrijk extra aspect toevoegen aan onze Hoppinpunten,” vertelt Vandersmissen. “Onze Hoppinpunten zijn niet alleen mobiliteitshubs, maar ook logistieke hubs. We voegen er bijvoorbeeld pakjesautomaten aan toe, en verduurzamen zo de logistiek van onze stad verder. Samen met Amsterdam, Hamburg, Borås en Aalborg is Mechelen hierin een pilootstad. In Mechelen lopen verschillende Europese projecten, die onze stad heel wat inzichten opleveren naar de toekomst toe.”