Mechelen lanceert vandaag een nieuw project waarbij bedrijven de kans krijgen om gratis duurzame voertuigen uit te testen. De stad ontving daarvoor subsidies van de Vlaamse overheid. Het opzet is om bedrijven in praktijk de impact van een zero-emissievloot te laten ondervinden en hen de kans geven zich op de toekomst voor te bereiden. “Zero-emissie stadslogistiek is belangrijk voor elke Mechelaar, zowel ondernemer als burger. Daar willen wij als stad met dit pilootproject absoluut op inzetten.”
Mechelen streeft naar zero-emissie stedelijke logistiek tegen 2030. Met haar convenant voor zero-emissie stadslogistiek is ze dit engagement aangegaan samen met ondertussen 37 logistieke bedrijven. Hiermee loopt de Dijlestad voorop in Vlaanderen. Mechelen zette eerder al verschillende projecten op om deze doelstelling te realiseren.
“We zijn dan ook trots dat we hier vandaag een nieuw pilootproject kunnen aankondigen,” zegt schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Daarbij geven we logistieke bedrijven met subsidies van de Vlaamse overheid de kans om zero-emissievoertuigen uit te testen. Zo ondersteunen we bedrijven in de elektrificatie van hun vloot. Het Mechelse transportbedrijf Van Dievel zal vanaf vandaag gratis 3 verschillende voertuigen uittesten. Zo kunnen zij de voor- en nadelen in praktijk ondervinden, anticiperen en zich op de toekomst voorbereiden.”
Louis De Wael, CEO Van Dievel Transport: “Voor ons als transportfirma is het erg belangrijk om een goede inschatting te kunnen maken van de impact van de omschakeling naar elektrisch transport. Dit project geeft ons heel pertinente en bruikbare informatie vanop de werkvloer. Heel wat bedrijven hebben nog reserves en twijfels bij deze omschakeling. Naast de aankoopprijs zijn er vragen rond actieradius, nood aan laadinfrastructuur, duurzame energievoorziening op de site, laadvermogen…. Daarop zullen wij alvast heel wat concrete antwoorden krijgen. Zo kunnen we een goede inschatting maken van de praktische en financiële impact.”
Vlaamse subsidies
In juni 2024 stelde de Vlaamse Overheid, departement MOW (Mobiliteit en Openbare Werken), haar kaderovereenkomst voor rond duurzame stedelijke logistiek om een regelgevend kader op te stellen voor emissievrije zones voor vrachtvervoer in Vlaamse steden.
Impact voor Mechelen
“Van de CO2-uitstoot in steden die veroorzaakt wordt door transport is minstens 25% afkomstig van goederenvervoer en diensten,” licht schepen Vandersmissen toe. aarnaast speelt logistiek ook een rol in files, verkeersveiligheid, ruimtebeslag en geluidsoverlast. Dit soort projecten, waarvoor wij 150.00€ hebben ontvangen, zijn dan ook erg belangrijk om onze stad op de toekomst voor te bereiden en om voor de Mechelaar in het algemeen.”
Stad Mechelen koos ervoor om het budget in te zetten om logistieke bedrijven zo goed mogelijk te ondersteunen in hun omschakeling naar een zero-emissievloot met een focus op elektrische voertuigen. Deze markt is nog in volle ontwikkeling en vaak is de aankoopprijs nog dubbel zo duur als een brandstof aangedreven voertuig.
“We geven transportbedrijven nu de unieke kans om gratis zero-emissie vrachtwagens te testen,” zegt schepen Vandersmissen. “Eind september gaan ook handelaars mee testen. Als onderdeel van het project krijgen deelnemende bedrijven ook een energiescan, uitgevoerd door een expert in samenwerking met de betrokken tester. Deze analyse biedt een compleet overzicht van de energiebehoefte van het bedrijf. Op basis van de ritprofielen van het bedrijf wordt een voorstel gemaakt voor de benodigde energievoorziening om een volledige zero-emissievloot te ondersteunen. Dit voorstel kan onder andere een energiebeheersysteem, de benodigde zonnepanelen, windturbines, batterijen, de aansluiting op het elektriciteitsnet en een inschatting van de investeringskosten bevatten.”