Op basis van een doorgedreven bouwtechnische analyse en haalbaarheidsstudie werd in overleg met de gemeente Boom beslist om de appartementsgebouwen van de Uitbreidingsstraat 29 en 32 in Boom af te breken en op de huidige locatie van deze appartementsgebouwen en de achterliggende omgeving nieuwe sociale woningen te voorzien.
De keuze voor vernieuwbouw maakt het mogelijk om kwalitatieve woningen te realiseren waarbij duurzame materialen en technieken worden gebruikt met grote aandacht voor energiezuinigheid, optimaal wooncomfort, toegankelijkheid, e.d. en om tegelijkertijd een functionele en aangename publieke ruimte in te richten die uitnodigt tot ontspanning en ontmoeting.
De waarde van een woonwijk wordt immers sterk bepaald door de gepaste inrichting en aankleding van de publieke ruimte. Het wegennet, de wandelpaden, parken, pleinen en beplanting maken wezenlijk deel uit van de woonkwaliteit van de bewoners.
Met het oog op de realisatie van dit project werd de procedure tot aanstelling van een ontwerper opgestart. Door middel van een conceptnota kregen de kandidaat-ontwerpers duidelijke richtlijnen over de verwachtingen en de richtlijnen die door de gemeente Boom en Woonkade Rupelstreek werden vooropgesteld.
Op basis van een uitgewerkt schetsontwerp werd beslist om Woonwerk Architecten aan te stellen als ontwerper.
De voorbije periode werd dit schetsontwerp in overleg met de gemeente Boom verder uitgewerkt en verfijnd. Het is de bedoeling om eerstdaags de aanvraag voor een omgevingsvergunning in te dienen bij de gemeente.
Het door Woonwerk Architecten uitgewerkte ontwerp voorziet de realisatie van 84 sociale huurwoningen. Aan de ’s Herenbaan worden 11 eengezinswoningen voorzien. In het achterliggende binnengebied, waar nu de parking ligt, worden 3 L-vormige appartements-gebouwen voorzien met 3 tot 5 bouwlagen en in totaal 73 appartementen.
Het volledige project is vrij van fossiele brandstof onder meer door het gebruik van geothermische warmtepompen voor de centrale verwarming voor de appartementen en decentrale verwarming met lucht-waterpompen voor de eengezinswoningen. Uiteraard worden ook zo veel mogelijk zonnepanelen voorzien. Alle woningen zijn BEN-woningen met hernieuwbare energie.
Door de realisatie van een parkje wordt tevens een kwalitatieve omgeving gerealiseerd waarbij sterk wordt ingezet op ontharding en vergroening. De huidige verharde parking maakt immers plaats voor een kwalitatieve groene openbare ruimte terwijl compacte parkeeroplossingen, met voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers, zorgen voor een rustig en verkeersluw binnengebied.
Dit project wordt gefaseerd uitgevoerd waarbij in een eerste fase 48 appartementen zullen gebouwd worden. Na oplevering van deze appartementen kunnen de resterende bewoners van de huidige appartementsgebouwen verhuizen. Aansluitend zullen de appartementsgebouwen worden afgebroken teneinde plaats te maken voor de overige 25 appartementen en de 11 eengezinswoningen.
Er wordt rekening gehouden met de start van de eerste fase tegen begin 2026. Deze fase zal ca. 2 jaar in beslag nemen. Aansluitend zullen de appartementsgebouwen worden afgebroken en kan gestart worden met de bouw van het laatste appartementsgebouw en de 11 eengezinswoningen.
Op dinsdag 11 juni werd het ontwerp uitgebreid toegelicht aan de huurders van de appartementsgebouwen en de bewoners van de aanpalende woningen.