Na het vernieuwde houtatelier in 2022 neemt PTS Boom nu ook het volledig gerenoveerde en gemoderniseerde lasatelier in gebruik.
Op donderdag 5 oktober werd in aanwezigheid van gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Provinciaal Onderwijs Antwerpen, het gerenoveerde lasatelier van PTS Boom feestelijk geopend. Stagebedrijven en bedrijven uit de buurt kregen de primeur tijdens een bedrijvenavond. De school wil op die manier de bedrijfswereld kennis laten maken met de opleidingen en moderne infrastructuur van de school.
Gedeputeerde Luk Lemmens ontstak vol enthousiasme het vuur tijdens een plechtige openingsceremonie: “Ik hoop dat deze vonk van creativiteit en vooruitgang overslaat naar de lassers in opleiding, zodat zij straks als hooggekwalificeerde lassers op de werkvloer kunnen schitteren.”
Na een renovatieperiode van 17 maanden nam PTS Boom op donderdag 5 oktober het gerenoveerde lasatelier officieel in gebruik. De originele art deco-gebouwen, ontworpen door stadsbouwmeester en architect Camille Bal en architect Ernest Lamot, dateren van de jaren 20 van de vorige eeuw. Het lasatelier, dat in de loop der jaren werd opgedeeld in kleinere lokalen en daardoor haar oorspronkelijke grandeur verloor, werd tijdens de renovatie opnieuw getransformeerd tot één grote open ruimte met overvloedig natuurlijk licht. De renovatie herstelt de historische spant- en kolommenstructuur met moderne technieken en materialen.
Aandacht voor erfgoed én welbevinden gebruikers
Luk Lemmens, gedeputeerde voor Provinciaal Onderwijs Antwerpen, benadrukt dat de nieuwe inrichting van het lasopleidingscentrum van PTS Boom niet alleen het erfgoed bewaart maar ook een aangename leeromgeving creëert voor de leerlingen: “In de jaren 20 van de vorige eeuw wisten ze al dat natuurlijk licht het welbevinden van de gebruikers bevordert. De herinrichting van het lasatelier van PTS Boom herstelt de historische architectuur met behulp van lichte en transparante materialen, zoals witgelakte stalen onderdelen en veel glas. Dit creëert een aangename leeromgeving voor de leerlingen die hier hun vak zullen leren.”
Al in 2019 werd gestart met de voorbereiding en de planning van de ingrijpende werken aan de gebouwen, die erkend en beschermd zijn als monument onroerend erfgoed. Het architectuur- en adviesbureau Erfgoed en Visie werkte daarvoor een masterplan met verschillende restauratiefases uit. Daarbij werd een respectvolle omgang met de waardevolle architecturale kenmerken vooropgesteld. Dankzij ingrepen inzake energieverbruik, geluidsisolatie, binnenklimaat en stofafzuiging werd het lasatelier bovendien een uiterst duurzame leeromgeving voor de leerlingen die er zullen worden opgeleid.
Naast esthetiek en lichtinval heeft de school sterk de nadruk gelegd op duurzaamheid en toekomstbestendigheid. Gedeputeerde Luk Lemmens licht toe: “Het gebouw is ontworpen om tijdrobuust te zijn, bestand tegen het soms ruwe gebruik en lange tijd aan de ruimtevraag te voldoen. Hedendaagse en toekomstgerichte technologieën zijn toegepast, en elektrische aansluitingen zijn flexibel, waardoor de inrichting gemakkelijk kan worden aangepast aan veranderende pedagogische behoeften zonder grote bouwkundige ingrepen. Maximale flexibiliteit en aanpasbaarheid zijn gegarandeerd, waardoor het lasatelier een optimale leeromgeving biedt voor zowel leerkrachten als leerlingen.”
Augmented reality in het lasatelier
Arnold Callay, directeur van PTS Boom, benadrukt de voordelen voor zowel leerkrachten als leerlingen: “De open ruimte geeft ons de mogelijkheid om beter toezicht te houden op de leerlingen en zorgt voor een betere structuur bij het plaatsen van machines. Flexibiliteit tussen praktijk- en theorielessen wordt vergroot, en we introduceren zelfs ‘augmented reality lassen’ om de leerervaring te verbeteren. Op die manier kunnen we goed geschoolde werkkrachten blijven garanderen aan de industrie.”
En dat is nodig want er is een enorm tekort aan technisch geschoold personeel in ons land en bedrijven zijn naarstig op zoek naar goed opgeleide werknemers. De job van lasser staat al jaren op de knelpuntberoepenlijst van de VDAB. Door in te zetten op moderne leermiddelen zoals de virtuele lassimulator is wie afstudeert op PTS Boom helemaal mee met de nieuwste technieken.
Het leren lassen met een virtuele lassimulator biedt heel wat voordelen. De leerlingen zetten een AR-helm op om vervolgens met een lastoorts en QR-laskaarten een lassimulatie te creëren gebaseerd op alle vier de handmatige booglasprocessen. De handelingen zijn precies hetzelfde als bij echt lassen maar dan zonder de lasgeur en de vonken. De leraar volgt alles nauwkeurig op met een computer en bespreekt de oefening achteraf met de leerling. De nieuwe technologie zorgt er bovendien voor dat leerlingen meer zullen kunnen oefenen waardoor ze ook sneller zullen kunnen doorstromen naar moeilijkere opdrachten en beter gemotiveerd blijven.
De ruime opkomst van meer dan 60 bedrijven bij de opening bevestigt het vertrouwen in kwalitatief onderwijs dat PTS Boom bij werkgevers geniet. Met heel wat bedrijven bestaat een jarenlange samenwerking in het kader van stages en duaal leren. Daarnaast zijn bedrijven soms belangrijke partners bij de installatie van moderne apparatuur of bij de uitwisseling van kennis over nieuwe technieken, zowel bij leerlingen als leerkrachten.
Provincie Antwerpen investeert in schoolinfrastructuur
Met de opening van het vernieuwde lasatelier realiseert PTS Boom de 4de fase van het masterplan voor de site. “In totaal investeerde de provincie 6,7 miljoen euro gespreid over 3 jaar in de renovatie van de werkhuizen. Naast het hout- en het lasatelier worden ook de gevels van het hoofdgebouw gerenoveerd voor een bedrag van 1,6 miljoen euro”, vult gedeputeerde Luk Lemmens nog aan.
foto: @ Provincie Antwerpen