De komende periode gebeuren in Bonheiden een aantal structurele werken om de fietsveiligheid te verhogen. De Grote Doelstraat krijgt brede fietssuggestiestroken, de Bruinbeekstraat wordt voorzien van fietspaden en her en der worden op straat fietspictogrammen voorzien. “Deels wordt de kost gedekt door inkomsten uit het Kopenhagenfonds”, zegt schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke.
In de Grote Doelstraat worden momenteel duidelijk zichtbare fietssuggestiestroken aangebracht. “In deze straat zijn er verschillende sport- en ontspanningsfaciliteiten”, zegt de schepen. “Het is belangrijk dat we de automobilist duidelijk maken dat er mogelijk veel fietsverkeer is.”Ook op andere plaatsen wordt gewerkt aan de fietsveiligheid. In de Eisenhowerlaan en de Oude Kasteellaan komen op straat fietspictogrammen zodat de straten een fietsvriendelijk karakter krijgen.
Aan de uitwerking van de fietsvriendelijke route Grote Doelstraat – Oude Kasteellaan – Eisenhowerlaan wordt een totaalbedrag van € 80.000,00 besteed.
Parallel worden heel wat fietsstraten voorzien van thermoplast markeringen. Deze moeten niet jaarlijks herschilderd worden, wat veiliger én duurzamer is. De kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000,00, waarvan de helft gesubsidieerd door het Vlaams Gewest (projectoproep ‘veilige schoolroutes’).
Kopenhagenfonds
“Via het Kopenhagenfonds werd aan onze gemeente bijkomend € 330.000,00 toegekend voor de realisatie van 2 projecten.
De Bruinbeekstraat krijgt tot aan de Putsesteenweg en langs de andere kant tot aan de Nachtegalenlaan een fietspad in de twee richtingen waardoor fietsers veilig kunnen oversteken naar de Peter Benoitlaan. Deze werken vatten begin 2024 aan”, zegt de schepen.
Het fietspad langs de Muizensteenweg tot aan de grens met Muizen wordt volledig vernieuwd. Deze plannen zijn in opmaak.
“We zijn meer dan tevreden met de subsidies en merken dat Bonheiden bij de betere bedeelden van het fonds is”, zegt de schepen. “Uiteraard zullen we zelf nog wel het leeuwendeel van de investeringen moeten dragen.”
Jaagpad
De Vlaamse Waterweg start momenteel ook met de verharding van een klein stukje jaagpad op grondgebied Rijmenam. “Binnenkort starten de werken”, zegt Sander Belmans van de Vlaamse Waterweg. “Het gaat over werken waarvoor midden 2022 bij het Vlaams Gewest een vergunning werd verkregen. Er is voor het project dat naast de asfaltering jaagpad ook 2 fietsbruggen omvat, ruim overleg geweest.” De verharding maakt deel uit van het Sigmaplan Bovendijle. In het (toekomstige) overstromingsgebied zal om technische redenen- erosie – asfalt op de dijk moeten komen. Het pad ligt niet in beschermd natuurgebied, vandaar dat een verharding mogelijk is.”
Meer mogelijkheden
Door het verharde pad kunnen fietsers veilig naar en over de fietsbruggen. “Tot slot benadrukken we graag nog dat het jaagpad op de andere oever wel gewoon behouden blijft in zijn huidige situatie. Door de nieuwe fietsbrug die wordt gebouwd, ontstaan er veel bijkomende mogelijkheden. Wandelaars en fietsers krijgen dus de keuze of ze over de verharde of niet verharde oever willen gaan”, zegt Sander Belmans. Het traject jaagpad is een alternatieve bovenlokale fietsroute.
Voorschriften
Volgens de kwaliteitsvoorschriften van het fietsvademecum (dat is opgesteld in overleg met de fietsersbond) is asfalt de enige verharding geschikt voor een dergelijk netwerk. Alle andere zijn qua fietscomfort ver onvoldoende.