De Mechelse gemeenteraad heeft besloten om een nieuwe algemeen directeur aan te werven voor de stad. Deze beslissing komt voort uit het aanstaande pensioen van Erik Laga, de huidige algemeen directeur, dat ingaat vanaf 1 december 2023. Om een soepele overdracht van kennis te waarborgen, gaat de stad tijdig van start met de vervangingsprocedure.
De huidige algemeen directeur Erik Laga startte in april 2008 als stadssecretaris van Mechelen en heeft gedurende 15 jaar leiding gegeven aan de stadsdiensten. Samen met de collega’s van het managementteam en in overleg met het bestuur bouwde hij aan een performante organisatie.
In 2017 werd de stadsorganisatie door EY uitgeroepen tot ‘Lokale Overheidsorganisatie van het Jaar’, wat een bekroning was voor het hele management. In 2018 werd Erik Laga naar aanleiding van de fusie van stad en OCMW door de gemeenteraad aangesteld als algemeen directeur van de eengemaakte organisatie. Sinds 2021 werd de organisatie eveneens gecertifieerd als ‘Baanbrekende Werkgever’.
Om voldoende gekwalificeerde kandidaten aan te trekken, zal de aanwerving extern worden opengesteld. De selectieprocedure zal worden uitgevoerd door het selectiekantoor Search & Selectie. Belangrijke aanwervingsvoorwaarden omvatten o.a. het bezit van een masterdiploma of een gelijkwaardige kwalificatie, evenals minimaal 7 jaar relevante management- en hiërarchisch leidinggevende ervaring in een professionele context gedurende de afgelopen 10 jaar.
De selectieprocedure omvat verschillende stappen. De jury zal de kandidaten beoordelen op basis van competenties, motivatie, ervaring en andere relevante factoren. De selectiecommissie wordt samengesteld uit interne en externe juryleden met expertise.
Kennisoverdracht
“De algemeen directeur heeft een belangrijke functie. Ik wil daarom Erik Laga bedanken voor zijn toewijding in de afgelopen jaren en voor zijn waardevolle bijdrage aan de verdere ontwikkeling en groei van onze stad. Vanwege zijn aanstaande pensioen eind dit jaar, gaan wij nu reeds op zoek naar een geschikte kandidaat. Dit zodat de kandidaat mogelijk een afgesproken periode kan samenlopen om de nodige kennisoverdracht te garanderen en om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen”, aldus Greet Geypen, schepen van Personeel.
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor de overkoepelende leiding van de diensten van de stad en het Sociaal Huis. Bovendien heeft de algemeen directeur de leiding over het personeel en draagt hij/zij de verantwoordelijkheid voor het dagelijkse personeelsbeheer.
Geïnteresseerde kandidaten die voldoen aan de deelnemingsvoorwaarden kunnen zich begin juni inschrijven. Meer info zal hierover terug te vinden zijn op www.mechelen.be/vacatures.