Het lokaal bestuur van Boom heeft aan de gemeenteraad een totaal-actieplan voor de verdere revitalisering van het handelscentrum voorgelegd. Daarin zitten steunmaatregelen voor nieuwe handelszaken maar ook een forsere aanpak tegen de leegstand.
Het actieplan Lokale Ecomonie dat aan de gemeenteraad werd voorgelegd en gestemd bestaat uit een zestal pijlers:
– afbakening van het kernwinkelgebied
– citymarketing en van Beleef Boom een sterk (handels)merk maken
– het aantrekken van nieuwe handelaars
– een sterk netwerk van en met lokale ondernemers opzetten
– het aanpakken van de leegstand en heractiveren
– verdere investeren in een kwalitatief handelscentrum
Aan dit actieplan dienden uiteraard een aantal nieuwe reglementen te worden gekoppeld, elk met hun eigen voorwaarden en er werd voor de uitvoering ervan de nodige fondsen voorzien in de meerjarenbegroting.
Afbakening van het kernwinkelgebied
Samen met de Profploeg (een analyse door professionals uit de Vlaamse overheid) en Unizo heeft de gemeente een aangepaste afbakening gemaakt die wordt gekoppeld aan een aantal voordelen en regels, zoals een duidelijk vestigingsbeleid, meldingsplicht, het naleven van het bestaande beeldkwaliteitsplan, subsidies voor starters enz.
Het kernwinkelgebied bestaat uit de as Blauwstraat – Hoogstraat – Grote Markt, het uitbreidingsgebied uit de H. Spillemaeckerstraat, Leopoldstraat en een deel van de Antwerpsestraat. Dit betekent niet dat we de gemeente de rest van Boom uit het oog verliest, maar in dit afgebakend gebied gelden specifieke regels en worden incentives voorzien om bijvoorbeeld imagoverlagende winkels te mijden en de kwaliteit van sommige panden op te waarderen.
Verder investeren in een kwalitatief handelscentrum en de bereikbaarheid
Naast een juist vestigingsbeleid, zal de gemeente het beeldkwaliteitsplan updaten. De opmaak daarvan gebeurt in samenwerking met de detailhandelscoach van de provincie. Er komt ook een project om de leesbaarheid en de bereikbaarheid van de kern te verbeteren. De totale investering hier bedraagt 756 000 euro waarvan er 500 000 gesubsidieerd wordt door Vlaio.
Het gaat om de heraanleg van de Antwerpsestraat en Leopoldstraat, signalisatie in en naar het kernwinkelgebied en de parkeerplaatsen, het doorsteken van de Pachterslei naar de Blauwstraat, met een ontsluitingswegenis aan de achterzijde van de Blauwstraat en twee overdekte en afsluitbare fietsenstallingen in aan te leggen parkzone achter Blauwstraat.
De Antwerpsestraat en Leopoldstraat worden opnieuw aangelegd en tegelijk de worden de uitgebreide horecaterrassen beter geïntegreerd. Deze terrassen hebben onder corona immers hun nut bewezen en worden nu permanent geïnstalleerd.
Daarnaast roept de gemeente een renovatiepremie in het leven waarbij een premie van 4000 euro kan verkregen worden mits een aantal voorwaarden.
Zowel privé als overheid geven in het handelscentrum al zelf de aanzet. Projecten als Hoogstraat 7, Blauwstraat 50-62 en 9-17, de overkapping van de Kaai of de nieuwe cultuursite met muziekacademie zijn ongetwijfeld een meerwaarde voor de winkelstraten. Het gaat hier in totaal zelfs om 32 miljoen aan publieke investeringen in projecten in en rond het handelscentrum.
Het aanpakken van de leegstand en heractiveren
In de gemeenteraad werd een aantal reglementen gestemd waardoor de heffing van de leegstand sneller kan gebeuren (na twaalf maanden in plaats van 24). De gemeente wil zo leegstaande panden activeren.
Het gaat hier om een gebouw waarvan meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte niet overeenkomstig de functie van het gebouw wordt aangewend gedurende een periode van ten minste twaalf opeenvolgende maanden. Hierbij wordt geen rekening gehouden met woningen die deel uit maken van het gebouw.
Maar een gebouw dat in hoofdzaak gediend heeft voor een economische activiteit, vermeld in artikel 2, 2° van het decreet bedrijfsruimten, wordt niet beschouwd als leegstaand zolang de oorspronkelijke beoefenaar van deze activiteit een gedeelte van het gebouw bewoont en dat gedeelte niet afsplitsbaar is. Een gedeelte is eerst afsplitsbaar indien het na slopen van de overige gedeelten kan worden beschouwd als een afzonderlijke woning die voldoet aan de bouwfysische vereisten.
Vroegere werkwijze:
Nieuwe werkwijze:
Ook de leegstandbelasting wordt verdubbeld tot maximaal 10 000 euro per jaar voor wie na deze 12 maanden toch geen enkele stap ondernam om zijn of haar leegstaand pand opnieuw op te waarderen tot een handelszaak.
Het aantrekken van nieuwe handelaars
Aantrekken van nieuwe handelaars kan enkel mits een combinatie van factoren. Samen met UNIZO Antwerpen hebben we hierover nagedacht. Via bovenstaande leegstandsbeheerder en pop-upcontracten zijn er al veel zaken mogelijk. We willen starters ook maximaal ondersteunen met:
Starterspremie
Voor starters of handelaars die een eerste zaak in Boom openen, een bijkomende vestiging opstarten of die verhuizen naar het kernwinkelgebied.
Het gaat om 5000 euro subsidie voor handelszaken, 2500 euro voor horecazaken. De subsidie dient voor investeringskosten in het pand, marketing en communicatie. De starter moet wel onder andere een haalbaar businessplan voorleggen.
Citymarketing en van Beleef Boom een sterk (handels)merk maken
Met een citymarketingplan voor 2023 en 2024 ten belope van 148.000 euro wordt het merk #BeleefBoom nog meer in de markt gezet, de focus ligt hier ook op het winkelen en ondernemen in Boom. Dit alles wordt ondersteund door een #BeleefBoom-website en de BeleefBoom-bon, de digitalisering van de cadeaucheques en meer beleving in het centrum zoals de Winkelhier-acties.
Een sterk netwerk van en met lokale ondernemers opzetten
Onbekend maakt onbemind en dus wil Boom nog dichter bij de handelaars staan. Het netwerkevent voor ondernemers van vorig jaar wordt vanaf nu jaarlijks herhaald (dit jaar op 22 juni), er komen maandelijkse rondgangen, de nieuwsbrief blijft actueel en de gemeente zoekt naar meer participatie met periodieke bevragingen enz.