Na een bevraging bij de bewoners van de wijk Schensbossen en een proefopstelling afgelopen jaar, wordt de knip in de Quinten Matsijslaan nu definitief geïnstalleerd. De gemeente Rumst wil op deze manier meer verkeersveiligheid en rust in de wijk brengen.
Vorig jaar organiseerde het lokaal bestuur Rumst een bevraging over groenvoorziening en verkeersveiligheid onder de bewoners van de wijk Schensbossen. Om sluipverkeer en overdreven snelheid tegen te gaan, voerde ze een proefopstelling in en sloot ze de Quinten Matsijslaan enkele maanden af. Nadien volgde een tweede bevraging waarin gepeild werd naar reacties op de proefopstelling. Hierop reageerden 130 bewoners, of ongeveer 40% van het aantal bewoners in de wijk. De reacties waren 50/50 verdeeld in voor- en tegenstanders aan beide kanten.
Tegenstanders argumenteren dat sommige wijkbewoners nu via de Jan Van Eycklei moeten rijden en dat dit een omweg is. Ze melden dat het probleem van sluipverkeer zeer beperkt in tijd is. Voorstanders benadrukken dat de maatregel het sluipverkeer tegen gaat en dat het nu veel rustiger en veiliger is in de woonwijk voor de fietsers.
Het lokaal bestuur wil het autoluwe karakter van de woonwijk en de veiligheid voor fietsers en schoolgaande jeugd laten primeren. Door de knip wordt sluipverkeer via de Quinten Matsijslaan uitgesloten omdat enkel nog de bewoners van de straat en hun bezoekers met gemotoriseerd verkeer er zullen rijden. De omweg voor enkele wijkbewoners is zeer beperkt in afstand en weegt niet op tegen de argumenten van autoluwheid en snelheidsmatiging.
Het lokaal bestuur heeft daarom beslist om de knip op het einde van de Quinten Matsijslaan definitief te installeren. Via wegneembare paaltjes kunnen fietsers nog steeds de verbinding maken. In noodsituaties kunnen de hulpdiensten de paaltjes wegnemen. Tegelijkertijd worden een aantal straten in de wijk ook groener doordat er meer plantvakken in de rijbaan worden aangelegd. Dit is meteen een voorbeeld van ontharding. Meer dan 50 bijenvriendelijke bomen maken het plaatje compleet en de vergroening maakt visueel duidelijk dat de straten deel uitmaken van een autoluwe woonwijk.