Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver zal over de hele lengte van de Berlaarbaan plastieken flapjes plaatsen op het fietspad. Het gaat om een proefproject in het kader van het principe van ‘vergevingsgezinde wegen’.
Iedere weggebruiker durft al eens even van zijn lijn afwijken. Een goede weg is zo ingericht dat dit niet meteen tot een zwaar ongeval leidt. Dat is kort samengevat het principe van ‘vergevingsgezinde wegen’. Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver wil dit principe meenemen wanneer ze in de toekomst wegen vernieuwen. Op korte termijn zullen ze nu starten met een proefproject langs de Berlaarbaan.”
“Het fietspad langs de Berlaarbaan is al vele decennia oud en voldoet bijgevolg niet aan het concept van vergevingsgezinde wegen”, vertelt burgemeester en schepen van openbare werken Kristof Sels. “In afwachting van de heraanleg van de Berlaarbaan zullen we nu rijbaangeleiders, in de vorm van plastieken flapjes, plaatsen op het fietspad. Op die manier creëren we een zogenaamde redresseerstrook. Dat is een strook aan de buitenkant van een fietspad of autoweg om uit koers geraakte voertuigen op te vangen en terug op koers te brengen. Op autowegen bestaat dit in de vorm van een ribbelstrook. De Berlaarbaan heeft deze al.”
De Berlaarbaan is een straat waar op de meeste plaatsen een maximumsnelheid van 70 km/u geldt. Daardoor is er tussen de rijbaan en het fietspad een schrikstrook. “Idealiter zou hier een haag staan om de scheiding duidelijk te maken, maar hier gaat het om een strook van zo’n 30 centimeter die een beetje lager ligt”, pikt schepen van mobiliteit Eric Janssens in. “Sommigen denken dat dit een deel van het fietspad is, maar dat is niet zo. De rijbaangeleiders zullen dat nu duidelijk accentueren.”
“We weten dat het fietspad op die manier smaller wordt, maar toch zal het de veiligheid verhogen”, gaat schepen Janssens verder. “Het fietspad is sowieso al te smal om met twee naast elkaar te rijden. Met de plastieken flapjes sporen we de fietser ertoe aan om wat meer naar de buitenkant van het fietspad te rijden. Zo is er aan de binnenkant meer ruimte voor het geval hij even van zijn lijn afwijkt en komt hij niet meteen op de rijbaan of op de schrikstrook tussen fietspad en rijbaan terecht. Een foutje wordt dus niet meteen afgestraft.”
Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver trekt 75.000 euro uit voor het proefproject met de rijbaangeleiders langs de Berlaarbaan. “We hopen ze voor de zomervakantie te kunnen plaatsen. Na enige tijd zullen we een evaluatie maken en kijken welke impact de flapjes hebben. We zijn alvast erg benieuwd”, besluit burgemeester Sels, die ook nog meegeeft dat de plannen voor de heraanleg van de Berlaarbaan in een eindfase zitten. “De eerste werken in het kader van de heraanleg zijn gepland in de loop van volgend jaar.”