Sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer op de Zwartzustersvest kan je niet meer van de Zwartzustersvest naar de N15 en Tangent rijden. Sindsdien gaat er meer verkeer door de binnenstad om naar de Tangent te rijden. Die sluiproute wordt vanaf 6 februari onmogelijk door de werfinrichting voor de afbraak van het oud ziekenhuis aan de Zwartzustersvest.
De voorbije weken is het verkeer op de vesten zich gaan zetten. Week na week verloopt de circulatie vlotter, zeker nu ook de lichtenregeling op diverse plaatsen is bijgesteld. Zoals aangekondigd volgen er in maart tellingen in verschillende straten met het oog op mogelijke optimalisaties.
Bij de opmaak van de nieuwe circulatie op de vesten, kwamen een aantal routes in beeld die drukker zouden worden. Eén van die routes is die via de Korte Maagdenstraat-Bleekstraat. Deze sluiproute zal onmogelijk gemaakt worden door de werfinrichting voor de afbraak van de leegstaande ziekenhuiscampus aan de Zwartzustersvest. Daarom werden op deze route al tellingen geregistreerd die meegenomen worden met de evaluatie in maart.
Vandaag startte de aannemer aan de werfinrichting. Om de in- en uitrit van de werf veilig te organiseren zal de binnenbaan van de Zwartzustersvest (tegen het ziekenhuis) worden afgezet vanaf 6 februari. Hierdoor kan je vanuit de kant van de Liersesteenweg niet meer naar de Keizerstraat rijden. Verkeer op de binnenbaan van de Zwartzustersvest moet net voor de werfzone via een U-bocht terugkeren naar de hoofdrijbaan richting Liersesteenweg en N16. Dat maakt de sluiproute via de Zwartzustersvest – Keizerstraat – Korte Maagdenstraat en Bleekstraat onmogelijk. “We verwachten hierdoor al een sterke verbetering van de verkeersdruk in die straten. Het einde van de werken op de ziekenhuissite staat voorlopig gepland op 1 oktober 2023. Ook na de werken zullen we maatregelen treffen om te vermijden dat verkeer opnieuw gebruikmaakt van de sluiproute via de Bleekstraat. Wie vanuit Mechelen-Noord naar de Tangent wil, neemt de R6 of volgt het eenrichtingsverkeer op de vesten”, klinkt het in een mededeling van De Nieuwe Vesten.
Ondertussen bekijkt men ook met de scholen in de omgeving Zandpoortvest hoe men de veiligheid aan de schoolpoort kan verbeteren. Een aantal parkeerplaatsen in de Bleekstraat wordt weggenomen om daar meer veilige ruimte te geven aan fietsers. Er komt ook een Kiss & ride-zone op de Zandpoortvest die ook kan gebruikt worden door schoolbussen en die ouders moeten ontraden om tot voor de schoolpoort te rijden. Via de school zullen leerlingen, ouders en personeel van de school daarover geïnformeerd worden.
In maart volgt een algemene evaluatie van de nieuwe verkeerssituatie op de vesten aan de hand van verkeerstellingen. In april worden de resultaten verwacht.
foto: archieffoto Google Maps