Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver wil blijven samenwerken met de Vlaamse ombudsdienst. Wanneer de eerste driejarige overeenkomst in juni afloopt, zal deze voor onbepaalde duur verlengd worden.
Sint-Katelijne-Waver heeft een uitgewerkte klachtenprocedure met afspraken over wat ze onder een klacht verstaan, hoe ze omgaan met klachten en welke behandeltermijn ze hanteren. “Bijna altijd kan het probleem verholpen worden of krijgt de klager meer informatie over de reden van een beslissing of actie”, vertelt burgemeester Kristof Sels. “Als de klager toch nog ontevreden is over de manier waarop de klacht is afgehandeld of over het resultaat. Dan kan hij een beroep doen op de Vlaamse ombudsdienst.”
Deze samenwerking met de Vlaamse ombudsdienst loopt sinds juni 2020. De eerste overeenkomst toen werd afgesloten voor drie jaar. “Aangezien we tevreden zijn over de samenwerking met de Vlaamse ombudsdienst willen we blijven samenwerken. Daarom zullen we op 30 januari aan de gemeenteraad voorleggen om de overeenkomst te verlengen voor onbepaalde duur.”
De voorbije drie jaar behandelde de Vlaamse ombudsdienst drie klachten uit Sint-Katelijne-Waver. De Vlaamse ombudsdienst neemt een bemiddelende positie in tussen klager en lokaal bestuur.
Inwoners kunnen een klacht indienen bij het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver via www.skw.be/klacht of de onthaalmedewerkers in het gemeentehuis. De Vlaamse ombudsdienst is bereikbaar via ombudsman@skw.be of het gratis nummer 1700 elke werkdag van 9 tot 19 uur.