Op 14 september lanceerde Vlaanderen de ‘Mijn Burgerprofiel’-app. De app is een logische volgende stap in de verdere digitalisering van de overheid, na de website ‘Mijn Burgerprofiel’ en de eBox. Mechelen ging de voorbije maanden intensief aan de slag met Vlaanderen. Stad Mechelen lanceert vandaag als één van de pilootgemeenten de lokale versie van deze app: een integratie van ‘Mijn Burgerprofiel’ met een aantal extra functionaliteiten die focussen op de noden van de Mechelaar.
Mijn Mechelen-app
In de Mijn Burgerprofiel-app kan iedereen terecht om makkelijk en snel verschillende vergunningen, attesten en subsidies aan te vragen. Je kan er vlot je documenten in je eBox raadplegen. En je vindt er snel en makkelijk een overzicht van je lopende aanvragen en dossiers. Daarnaast kan iedereen er ook gegevens die de overheid heeft bekijken en die op een veilige manier zelf beheren. De Mechelse app gaat nog een stapje verder. Deze app biedt naast algemene functionaliteiten ook lokale functies aan op maat van de Mechelaar
“Mechelen is een van de pilootsteden die de lancering van de Vlaamse app aangrijpt om dit meteen te koppelen aan een lokale variant.” Legt schepen van Slimme Stad en ICT Rina Rabau Nkandu uit: “Slimme toepassingen aanbieden is voor ons geen doel op zich. Het is ook geen manier om andere vormen van dienstverlening te laten vallen of af te bouwen. Het maakt de bestaande dienstverlening vooral gemakkelijker voor wie er gebruik van wil maken. De app wordt zo dé centrale plek voor contacten met de Vlaamse en Mechelse overheid.”
De eerste versie van de Mechelse Mijn Burgerprofiel-app is nu terug te vinden op de app stores van Apple en Android. De huidige app is pas het beginpunt. De app wordt continu verder uitgebreid en verbeterd. Toch is de upgrade van de dienstverlening nu al een feit, vertelt schepen van Burgerzaken en dienstverlening Vicky Vanmarcke: “Verschillende attesten kunnen nu al via de app aangevraagd worden. Via de gloednieuwe app is het ook mogelijk om afspraken vast te leggen in het Huis van de Mechelaar, maar je vindt er ook Mechels Nieuws en de kalender van UiT in Mechelen. Naast deze extra digitale service blijven wij ook voor elke Mechelaar telefonisch, per mail of aan het loket bereikbaar.”
Ook het meldingsformulier voor overlast, sluikstorten, schade aan de weg, … kreeg al een plekje in de app. In de opstartfase wordt de app nog continu bijgewerkt. De app heeft een groeitraject waarin we de dienstverlening stapsgewijs verder integreren. En dit op maat van de noden van de Mechelaar. Via een webformulier kunnen alle gebruikers vragen, opmerkingen en suggesties doorgeven.
Iedereen mee
De app is een extra dienstverlening voor de Mechelaar om nog sneller en vlotter in contact te staan met de overheid. Maar dat betekent niet dat we onze minder digitale doelgroep uit het oog verliezen. “Digitalisering zal zich hoe dan ook blijven voortzetten”, verduidelijkt Schepen Rabau Nkandu. “Binnen de digitale evolutie blijft het wel cruciaal om te zorgen dat iedereen mee is. Dat doen we in eerste instantie door de digitale optie als extra aan te bieden. Maar we willen mensen ook helpen in dit digitale verhaal. Wie nood heeft aan extra begeleiding voor het gebruik van de app, kan daarvoor binnenkort terecht bij een specifieke opleiding hierover.”
Wie interesse heeft kan zich nu al registreren via de website: mijnmechelen.be