Kort na de aankondiging van een verstrenging van de gebruiksregels voor deelsteps, legt stad Mechelen ook parkeerzones voor die steps vast. “We willen voorkomen dat de steps van Hoppy het slachtoffer worden van hun eigen succes, én blijven streven naar een veilige en aangename stad voor àlle Mechelaars.’
De deelsteps maken ondertussen al enkele jaren deel uit van het Mechelse straatbeeld, en kennen een stijgende populariteit. De redenen daarvoor zijn legio. De deelstep is een laagdrempelige, snelle en praktische manier om korte verplaatsingen mee te doen. De vloot van zo’n 200 deelsteps kent ondertussen 15315 gebruikers die dit jaar al 44000 ritten aflegden.
“Om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen voerden wij onlangs nog strengere gebruiksregels voor de deelsteps in. Zo moet een hoppygebruiker minimum 18 jaar zijn, mag hij niet parkeren op de Vismarkt of op de Grote Markt en is zijn maximumsnelheid in de winkelstraten beperkt tot 15 km/h,” licht schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke toe. “Met het vastleggen van verplichte parkeerplekken pakken we het foutparkeren aan. Het vormt het sluitstuk van een pakket maatregelen om de verkeersveiligheid van de deelstepgebruikers en alle andere weggebruikers in goede banen te leiden.”
“Samen met het Mechelse stadsbestuur hebben wij nu zo’n 110 vaste parkeerzones vastgelegd. In de komende weken plaatsen wij die allemaal in een app, zodat Hoppygebruikers weten waar ze hun deelstep kunnen parkeren,” zegt Tim Bidlot van deelstepbedrijf Hoppy. “De parkeerplaatsen zijn dus veelal slechts ‘virtueel’ zichtbaar, al zullen op sommige plekken ook effectief parkeervakken verschijnen. Na het invoeren van de parkeerzones zullen wij samen met stad Mechelen het nieuwe systeem evalueren en bijsturen waar nodig.”
Hoppy wil hier begin augustus klaar zijn, waarna het systeem van verplicht parkeren ook effectief in werking zal treden. Als gebruikers hun step niet in de juiste zone achterlaten, ontvangen ze eerst een persoonlijke waarschuwing en daarna eventueel een boete, al wordt dit zoveel mogelijk vermeden.
“De virtuele parkeerplekken komen over de hele binnenstad en aan de stadsrand. Op heel uitzonderlijke plaatsen zal er voor de duidelijkheid een grondschildering aangebracht worden. We focussen hoofdzakelijk op pleisterplaatsen zoals scholen, stations, plaatsen met veel horeca, maar willen daarnaast ook voldoende plaatsen creëren om het gebruik blijvend te faciliteren,” zegt schepen Vanmarcke. “Op die manier willen we van het deelstepverhaal een breed gedragen en positief verhaal maken.”