Een proefopstelling om sluipverkeer uit de Leestse woonwijk Vinktstraat-Ten Moortele te weren, blijft behouden. Dat heeft het stadsbestuur na consultatie van de buurtbewoners beslist. Het Mechelse stadsbestuur zet in de deelgemeente daarnaast ook in op flankerende maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen, zo maakte het donderdagavond op een bewonersvergadering bekend.
De ingrepen en het proefproject kwamen er na jarenlange en veelvuldige bewonersklachten over verkeersveiligheid, snelheid en sluipverkeer. Na tellingen en een grootschalig onderzoek besliste stad Mechelen vorig jaar om twee voorlopige knips in te voeren. Die kwamen in de Vinktstraat en in de Roekstraat/Esptweg.
Door die voorlopige opstelling konden inwoners en omwonenden van deze straten zelf de voor- en nadelen van de nieuwe verkeerssituatie ondervinden. Na een proefperiode konden de betrokken buurtbewoners dan beslissen of ze de knips wilden behouden. Ze spraken zich daar nu positief over uit.
“Uit de resultaten van onze metingen blijkt heel duidelijk dat het sluipverkeer drastisch is afgenomen,” zegt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke. “Ook de snelheid van het verkeer daalde. Toch is er nog ruimte voor verbetering. We willen ook het doorgaand verkeer beter door het centrum leiden. Daarom voeren we nog andere aanpassingen door.”
Die bestaan onder meer uit:
* het wegnemen van drie wegversmallingen en paaltjes in de Dorpstraat met het oog op een vlottere verkeersdoorstroming en meer manoeuvreerruimte voor de bus. De versmallingen zijn door de nieuwe trajectcontrole overbodig geworden.
* het duidelijker maken van de voorrangsregeling in Leest-Dorp door het plaatsen van wegmarkeringen en verkeersborden
* het bijkomend aanduiden met wegmarkeringen van de zone 30
* het plaatsen van veiligheidsmarkeringen aan de boom aan de Esptweg
* het verfraaien en veiliger maken van het kruispunt Vinkstraat/Ten Moortele
* het uitvoeren van gerichte snelheidscontroles
* het veiliger maken van de bocht aan de kruising Vinkstraat/Ten Moortele door het plaatsen van een verkeerskussen
“Deze maatregelen moeten tot een leefbare en veilige dorpskern leiden, al begrijpen we dat sommige mensen daardoor moeten omrijden,” besluit Vanmarcke. “Onze opzet is om snelheid en sluipverkeer te verminderen in woonwijken en het doorgaand verkeer op de grote assen te brengen ”
Tegelijk is het uiteraard niet de bedoeling om al het doorgaand verkeer door Leest-Dorp te sturen. Burgemeester Alexander Vandersmissen: “De aanpassingen in en rond Leest-Dorp komen bovenop de trajectcontrole die begin april van start gaat. Hierdoor gaan we systematisch het doorgaand zwaar verkeer uit de dorpskern houden en ook de snelheid op en rond Leest-Dorp monitoren. Een fijnmazig net van trajectcontroles heeft al op heel wat locaties in onze stad aangetoond tot een drastische verbetering van de verkeersveiligheid te leiden. Dat willen we met dit totaalpakket aan maatregelen ook in Leest realiseren.”