Het lokaal bestuur Rumst verwerft zeven percelen grond aan tussen de Doelhaagstraat en de Hollebeekstraat om zo een omleidingsweg te realiseren voor het ontsluiten van de industrieterreinen Catenberg en Stuyvenberg. Van de vervoersmaatschappij De Lijn zal de gemeente grond verwerven om de bouw van een onderhoudsplaats te kunnen realiseren en om via een eerste fase van de wegenisaanleg te kunnen ontsluiten via de rotonde Hollebeekstraat. Nu verwerft Rumst zeven extra percelen grond van nv Stuyvencaten om de site verder af te kunnen werken met een omleidingsweg voor de industrieterreinen.
“We willen al lang een verbinding tussen de rotonde in de Hollebeekstraat en de Doelhaagstraat, omdat deze het uitgaande, zware verkeer van de KMO-zone die er ligt, kan afleiden zonder dat het centrum van Rumst steeds opnieuw doorkruist moet worden”, aldus burgemeester Jurgen Callaerts (N-VA). “In afwachting van een grote ontsluitingsweg rond Rumst slagen we er met deze verbinding tussen de rotonde Hollebeekstraat en de Doelhaagstraat in om het verkeer dat wegrijdt van de industriezone Stuyvernberg af te leiden naar de Hollebeekstraat. Dit zal het verkeer op de Tuinwijk, Tiburstraat en Kerkstraat weliswaar niet wegnemen. Niettemin zal het de druk op deze straten wel aanzienlijk kunnen verminderen”.
De rotonde in de Hollebeekstraat heeft vier armen: één naar de Hollebeekstraat (richting
Rumstsestraat/Hoge Meentochtstraat), één naar de Catenbergstraat, één naar de nieuwe stelplaats van De Lijn en een vierde arm voor een ontsluitingsweg voor het vrachtverkeer. Die arm werd bij de aanleg van de rotonde reeds voorzien om deze optie bij voorbaat niet uit te sluiten als alternatief om het vrachtverkeer uit de dorpskern te weren.
In een eerste fase zal de ontsluiting gedeeltelijk aangelegd worden over de gronden waarover het lokaal bestuur nu al kan beschikken. In een tweede fase zal, na de noodzakelijke verwervingen, het tweede deel van de nieuwe weg aangelegd worden om zo de verbinding tussen Hollebeekstraat en Doelhaagstraat te vervolledigen. Hierdoor kan het vrachtverkeer naar dit bedrijventerrein maximaal uit de dorpskern geweerd worden.