Stad Mechelen verstuurt vanaf vandaag aanslagbiljetten en facturen digitaal naar eBox, tenminste voor burgers én ondernemingen die er zelf de voorkeur aan geven om hun documenten digitaal te ontvangen. Stad Mechelen werkt hiervoor samen met Cipal Schaubroeck en met Digitaal Vlaanderen. Op deze manier zet de stad van de Maneblussers in op burgergericht werken, door met de Mechelse burger te communiceren op de manier waarop hij dat wenst. Stad Mechelen bevestigt hiermee haar imago van innovatieve stad en bouwt enthousiast verder aan het Mechelen van morgen.
Digitalisering, op maat van de Mechelse burger én Mechelse ondernemingen
“Bij Stad Mechelen zijn we enorm ambitieus. We timmeren non-stop aan de stad van de toekomst, aan het Mechelen van morgen. We zetten daarbij volop in op digitalisering. Zo organiseren we onze dienstverlening efficiënter, maar natuurlijk ook op maat van de burger en de Mechelse ondernemer. Als volgende stap in deze digitale transformatie van Stad Mechelen kan diegene die dat wenst zijn aanslagbiljetten en facturen vanaf nu ook digitaal in zijn eBox ontvangen. Van de 7335 aanslagbiljetten worden er nu 929 of 13% verstuurd via eBox. De nieuwe postbus van de toekomst kan de burger raadplegen via het digitale ‘Mijn Burgerprofiel’”, zegt schepen van Burgerzaken en Dienstverlening, Vicky Vanmarcke.
Burgergericht én milieuvriendelijk: twee vliegen in één klap
Schepen Marina De Bie, verantwoordelijk voor Digitalisering en de Slimme Stad, vult aan: “Het hoeft geen betoog dat dit een mooie stap vooruit betekent, zowel voor de stad, alsook voor de burger én onderneming. Als stad zorgen we er zo voor dat we groener én efficiënter kunnen werken. Er moeten immers minder aanslagbiljetten worden afgedrukt, en ze kunnen vlot digitaal worden verstuurd. De burger vaart er wel bij omdat hij uiteindelijk in controle blijft en de communicatie met de stad kan afhandelen, exact zoals hij dat wenst. We brengen deze vernieuwing in samenwerking met Cipal Schaubroeck en met Digitaal Vlaanderen. Zij zorgen er immers voor dat onze toepassing voor belastingen netjes integreert met Mijn Burgerprofiel en met de Magda-documentendienst, zodat wij naadloos documenten aan de burger kunnen bezorgen.”
Low touch werken binnen handbereik
Barbara Van Den Haute, Administrateur-Generaal van Digitaal Vlaanderen, concludeert: “Mijn Burgerprofiel vormt voor de burger de digitale toegangspoort tot zijn interacties met de overheid, over alle niveaus en domeinen heen. We zijn dan ook trots er samen met Cipal Schaubroeck voor te kunnen zorgen dat de Mechelse burger en ondernemingen vanaf vandaag aanslagbiljetten en aanmaningen via eBox en Mijn Burgerprofiel kan ontvangen. Zo zetten we alweer een stap in de richting van low touch werken.”