23 kinderen uit de derde kleuterklas en het eerste leerjaar namen de voorbije weken deel aan het SAM-project in Sint-Katelijne-Waver. 21 vrijwilligers brachten hen op een plezante manier in contact met taal en lezen. Het gemeentebestuur zet deze vrijwilligers vanavond in de bloementjes. “We kunnen echt spreken van een succes.”
Via het SAM-project (Samen Lezen, Samen Leren) helpt het Huis van het Kind van Sint-Katelijne-Waver kinderen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen met taalondersteuning en lezen. Aangezien de begeleiding gebeurt bij de kinderen thuis, lag het project door de coronapandemie even stil. Na de paasvakantie ging echter een eerste coronaveilig SAM-traject van start waarbij de vrijwilligers de kinderen meenamen naar leuke buitenplekjes in de buurt van hun thuis.
“23 kinderen, tien uit de derde kleuterklas en dertien uit het eerste leerjaar, hebben hieraan deelgenomen”, vertelt schepen van onderwijs en gelijke kansen Sarah De Keyser. “21 vrijwilligers begeleidden een kind, twee vrijwilligers gingen aan de slag met twee kindjes. Voor zestien vrijwilligers was het de eerste keer dat ze mee deden aan het SAM-project. De vijf ‘anciens’ deelden hun tips en ervaringen tijdens een opstartvergadering. Dat, en de ondersteuning door Annelies van ons Huis van het Kind, zorgde ervoor dat kinderen en ouders heel wat bijleerden. Want ook de ouders worden betrokken bij het SAM-traject van hun kind.”
Enthousiaste kinderen en ouders
“Vaak staan de kinderen ongeduldig aan het raam of aan de deur te wachten wanneer de vrijwilliger aankomt”, lacht schepen De Keyser. “De match tussen de vrijwilligers en de gezinnen was super. Het is mooi om zien hoe die band elke week sterker werd. Bij regenweer was het niet evident om met de kinderen buiten op pad te gaan, maar zowel de gezinnen als de vrijwilligers toonden dan hun flexibiliteit afspraken werden verzet of ze zochten samen een plekje of oplossing om het toch te laten doorgaan.”
Het engagement van de vrijwilligers bleef niet beperkt tot dat ene uurtje samen lezen. “De vrijwilligers vormden vaak een doorgeefluik voor informatie tussen het Huis van het Kind en de gezinnen. Ze gaven uitleg over de zomerschool, overtuigden de gezinnen om naar de Berenjacht-toneelvoorstelling te komen of wezen de gezinnen op mogelijkheden die de sociale dienst biedt.”
Tijdens het voorbije SAM-traject werd voor het eerste gewerkt met thematische rugzakken waarmee de vrijwilligers aan de slag konden. “De rugzakken bevatten boekjes, knuffels, spelletjes en andere leuke spullen om leuke leerprikkels te geven. Dankzij Curieus Katelijne en de bibliotheek beschikt het SAM-project sinds deze lente ook over enkele tablets. De vrijwilligers maakten er gretig gebruik van. Deze nieuwigheden zorgen voor nog meer enthousiasme bij kinderen en ouders. We zullen dan ook blijven investeren in een kwalitatief aanbod met taalstimulerende gezelschapsspelletjes, extra rugzakken, …”
Een zaadje geplant
Het is dan ook geen wonder dat zowel schepen De Keyser als het Huis van het Kind spreken over “een succesvolle SAM-campagne”. Als bedanking voor hun inzet krijgen de vrijwilligers van het gemeentebestuur een boekenbon en een zakje met zaadjes. “Een boekenbon omdat ze gebeten zijn door de leesmicrobe, die ze doorgeven aan de kinderen, en een zakje met bloemzaadjes als symbool voor het zaadje dat ze geplant hebben bij de kinderen om op een creatieve manier bezig te zijn met taal”, aldus schepen De Keyser.
Na de grote vakantie zal het SAM-project opnieuw van start gaan met nieuwe kinderen en vele, enthousiaste vrijwilligers. “We zullen blijven investeren in een team van gemotiveerde vrijwilligers me de juiste vaardigheden. Het project valt of staat met hun inzet en kwaliteiten. Daarom dat we op deze bedankingsavond ook luisteren naar hun bemerkingen en ideeën om het project nog sterker te maken. Tot slot wil ik nog de scholen bedanken voor hun medewerking, onder meer bij het aanspreken van ouders van wie de kinderen veel bijleren via het SAM-project”, besluit schepen De Keyser.