Maandag 5 juli gaat in Sint-Katelijne-Waver de zomerschool van start: 40 kinderen krijgen twee weken lang extra leerstimulering in een speels jasje. In mei lanceerde het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver een oproep naar leerkrachten om zich te engageren voor dit initiatief. Tal van gemotiveerde lesgevers meldden zich aan. Zo werd de zomerschool voor aanvang al een succes.
“Onze zomerschool richt zich op kinderen die school lopen in onze gemeente in het eerste, tweede of derde leerjaar en een duidelijke behoefte hebben aan extra leerstimulering”, vertelt Sarah De Keyser, schepen van onderwijs. “Alle basisscholen konden aan de hand van enkele selectiecriteria kinderen aanmelden voor wie de zomerschool een echte meerwaarde betekent. Het gemeentebestuur werkte hiervoor samen met de directies en zorgcoördinatoren.”
Die selectie liep erg vlot. “Alle zeven basisscholen in onze gemeente gingen in gesprek met ouders en wisten leerlingen waarbij extra leerstimulering welkom is naar de zomerschool te leiden. Huis van het Kind Sint-Katelijne-Waver belde de selecteerde gezinnen op om hen meer informatie te geven.”
Oproep lesgevers groot succes
Ook om de oproep naar lesgevers te verspreiden, droegen de scholen hun steentje bij. 33 kandidaten waren bereid zich te engageren voor het initiatief. “Tijdens de selectie richtte Huis van het Kind zich vooral op lesgevers die zich beide weken kunnen inzetten. Zo kwam een stabiel team tot stand. De professionele lesgevers krijgen ondersteuning van studenten lager onderwijs en vrijwilligers”, vertelt Annelies Sanen, coördinator kinderarmoedebestrijding en medeorganisator van de zomerschool.
Speelse aanpak en ontwikkeling van eigen talenten
“De focus van het leeraanbod ligt op taalstimulering: leesvaardigheid, letterbegrip, spreekdurf, begrijpend lezen, wiskundig begrip, schrijven, …”, gaat De Keyser verder. “De lesgevers zijn ervaren en hanteren een speelse leeraanpak. Naast het leeraanbod willen we de kinderen verrijken door maximaal in te zetten op sociale vaardigheden, welbevinden en de ontdekken van hun eigen talenten.”
“Elke week werken we rond een thema”, vertelt Annelies. “De eerste week is dat ‘Spraakdraak’ en de tweede week de ‘Taaltovenaar’. Kinderen en begeleiders brengen het thema samen tot leven met onder andere muziek en verkleedkledij. Wat vooral belangrijk is, is dat elk kind op zijn eigen manier en tempo kan spelen en leren. Dat willen we dan ook respecteren. Na de speelse les in de voormiddag, bieden we in de namiddag verschillende speelhoeken, activiteiten en speelimpulsen aan. De kinderen kiezen dus zelf hoe ze hun namiddag doorbrengen.”
Stimulerende en ontspannende omgeving
“Dankzij de speelse aanpak hopen we met de zomerschool een stimulerende en ontspannende omgeving te creëren”, voegt Ellen Van Dessel, diensthoofd van Huis van het Kind, toe. “We zien het initiatief als onderdeel van onze vakantiewerking, waaraan we veel waarde hechten. De zomerschool gaat door in Vinkenhof (WAVO). We mogen er ook gebruik maken van de BKO-ruimte en andere faciliteiten van WAVO. Ideaal!”