Boom ingrijpend veranderen en nog aantrekkelijker maken voor wie er woont, werkt of shopt: dat is de ambitieuze uitdaging die dit bestuur zich heeft aangemeten. Daarom wordt er achter de schermen al enkele jaren voorbereidend gewerkt aan tal van projecten. In een toffe opvouwbare z-card worden die projecten nu voorgesteld aan de bevolking: een handig overzicht van het ‘masterplan voor Boom 2030’. Tegelijk wil het lokaal bestuur het ‘Boom’ versterken en inzetten op handelskernversterking.
Veel van de projecten die vandaag voorgesteld worden aan de hele bevolking zijn al min of meer bekend of zaten in de pijplijn. Wat minder geweten is, is de hele voorbereiding die daar aan voorafgaat en de planmatige aanpak van de laatste jaren terwijl er achter de schermen een heel nieuw Boom wordt uitgetekend.
“Het lijkt allemaal traag te gaan en het duurt een tijd voor de spade in de grond steekt, maar over een gemiddeld project gaan makkelijk, vier, vijf, zes jaren heen. Vandaag zijn we zo ver dat we met deze projecten ook stuk voor stuk naar buiten kunnen komen, als ze al niet gerealiseerd zijn of deels gerealiseerd. Minstens even belangrijk is dat al deze projecten ook hun weerslag vinden in onze meerjarenbegroting en het nieuwe Boom dus straks al haar troeven zal uitspelen”, zegt burgemeester Jeroen Baert.
“Uiteraard kunnen al deze projecten niet op één dag of in één jaar gerealiseerd worden, wellicht houdt dit alles ons zelfs bezig tot 2030, maar wat we vooral willen benadrukken is de algemene visie die we hebben rond het Boom van morgen, met #BeleefBoom als noemer en tal van projecten en deelprojecten voor bewoners, bedrijven, bezoekers. We gaan in alle wijken en op alle fronten aan de slag en daar is deze roadmap een handig instrument voor”, gaat Baert verder.
De projecten die vandaag allemaal goedgekeurd zijn en samen een totaalconcept van Boom 2030 en #BeleefBoom maken zijn:
1) Parkrenovatie en -ontwikkeling
2) Spillemaeckersstraat en Col. Silvertopstraat
3) Renovatiewerken Noeveren
4) De Stationsomgeving (verbindt)
5) Kruiskenslei
6) De Kaai
7) Pachterslei
8) Blauwstraat
9) Jeugdhuis Sint-Annakapel
10) De Klamp
11) Nieuwe culturele site
12) Grote Markt
“Eens we dit masterplan hebben gerealiseerd, zal Boom onmiskenbaar veranderd zijn, ten goede en ten bate van onze bewoners. We kiezen voor projecten die imagoversterkend zijn, die verbindend zijn, en die ook hun socio-culturele inslag hebben”, zegt burgemeester Baert nog. “Belangrijk is immers ook dat al die projecten over heel Boom verspreid zitten en dat we in al onze wijken investeren. Bovendien moet je dit masterplan zien in combinatie met de vele privé-ontwikkelingen aan het voltrekken zijn.”
Handelskernversterkend
Speciale aandacht gaat ook naar onze handelskernversterking. Een aantal van bovenstaande projecten hebben daar rechtstreekse linken mee, maar onder de aansturing van onze nieuwe Afdeling Beleving en onze projectcoördinator gaan we voluit voor meer en andere beleving in ons centrum. Verwacht ook daar dus binnenkort innoverende ideeën rond onder meer de evenementen in Boom.
“Het is in dat opzicht ook dat we vandaag ons nieuwe en mooie magazine #BeleefBoom boven de doopvont houden: een magazine waar je voortaan het beste wat Boom te bieden heeft, kan in terugvinden. Dat gaat van moedige particuliere ondernemers tot horeca, tot ongekende bedrijven en in de toekomst zal er ook plaats zijn voor meer reportagewerk”, gaat Baert verder.
Daar waar Het Blad vooral aktuele informatie bevat, verschijnt het magazine slechts tweemaal per jaar, met telkens een andere insteek. Ditmaal is dat duidelijk: ‘ondernemen in Boom’. Het valt bij elke Bomenaar in de bus en telt 48 bladzijden. Het wordt gekenmerkt door mooie fotografie en leuke interviews en zal ook in horecazaken, bij vrije beroepen en dergelijke te lezen zijn. Door de keuze van de inhoud is het niet snel gedateerd en heeft het dus een hoge retentiegraad. Ook investeerder of kandidaat-ondernemers zijn door het magazine en de z-card beter op de hoogte van de plannen en de toekomstvisie van dit gemeentebestuur en dat onder het motto ‘show don’t tell.’
Download hier digitaal (pdf) het magazine #BeleefBoom.