Leerlingen van Busleyden Atheneum campus Caputsteen interviewden diverse Mechelaars over hun feestvieringen. Wat vieren ze? Hoe doen ze dat? Waarom? De interviews kaderen in een project rond Mechelse feesten in samenwerking met Faro en Buurten met erfgoed. Deze week verwerken de leerlingen de inhoud van hun interviews op een creatieve manier met dans, muziek, theater, … Daarnaast realiseerden ze samen met stadsgids Rudy De Mets een digitale erfgoedwandeling door Mechelen vol anekdotes en Mechelse verhalen, ingelezen in het Mechelse dialect. Deze hele week nog staan de leerlingen van Busleyden Atheneum campus Caputsteen op allerlei manieren stil bij het cultureel erfgoed van de Mechelse feesten.
Het traject startte vorig jaar binnen de werking van Cultuur in de Spiegel. Toen verkende een team leerkrachten onder begeleiding van Sven De Martelaere het culturele terrein van immaterieel erfgoed. Er werden contacten gelegd met Faro, het steunpunt voor de culturele erfgoedsector en de school besloot mee in te stappen in één van de 3 piloottrajecten voor Buurten met Erfgoed in het secundair onderwijs.
De betrokken leerkrachten volgden workshops over cultureel immaterieel erfgoed bij Poli Roumeliotis en Hildegarde Van Genechten,de medewerkers van Faro, die het traject mee ondersteunden.
Na te hebben samengezeten met medewerkers van de Mechelse carnavals- en buurtenvereniging, Buurten met erfgoed, Hof van Busleyden (erfgoedcel), Gidsenbond en de dienst Diversiteit van de stad Mechelen, besloot het leerkrachtenteam het thema Mechelse feesten uit te werken tot een projectweek voor de leerlingen uit het derde leerjaar. Binnen dat thema vonden de interviews met de Mechelaars plaats.
“Deze hele week volgen de leerlingen verschillende culturele workshops met betrekking tot dans, radio, beeldverhaal, improvisatietheater, muziek … om vanuit hun persoonlijke interesses en talenten de inhoud van hun interview creatief te verwerken. Het leerkrachtenteam werkte ook samen met de stadsgids Rudy De Mets om een digitale erfgoedwandeling door Mechelen te creëren vol met anekdotes en Mechelse verhalen, ingelezen in het Mechelse dialect. Met deze culturele projectweek hopen we onze leerlingen het belang van cultureel erfgoed mee te geven”, zegt Katie Steemans, directeur van campus Caputsteen van Busleyden Atheneum.
De leerlingen van de andere leerjaren hebben eveneens projectweken. Hun thema’s zijn onder meer Hart voor de natuur, Samen tegen pesten en de Waanzinnige vorsten. De zesdejaars sluiten volgende week af met hun 50-dagen-viering.