Dat COVID-19 het leven in Kapelle-op-den-Bos heeft veranderd staat vast. Tijdens de eerste golf werden de woonzorgcentra in onze gemeente hard getroffen. Covid-19 treft echter niet enkel de ouderen. De impact is merkbaar in alle leeftijdscategorieën. Het is de taak van het lokaal bestuur om in een woelige periode haar inwoners te informeren en te ondersteunen waar het kan. Terwijl de focus eerst lag op het informeren en sensibiliseren van de inwoners over de coronamaatregelen, is deze ondertussen meer en meer verschoven naar het uitstippelen van een concreet hulpaanbod.
Zo blijft de vraag naar voedselpakketten hoog en zagen we een stijging in het najaar van 2020, tijdens de koudere wintermaanden. De meest kwetsbaren van de gemeente zullen opnieuw een verhoging van hun consumptiebudget ontvangen in de vorm van een Kapellebon. Zo steunen we tegelijkertijd de lokale handel.
COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat er een nieuwe doelgroep is ontstaan voor het Sociaal Huis: de tijdelijke werklozen. Mensen die actief zijn op de arbeidsmarkt maar plots zonder inkomen komen te zitten, hebben nood aan een kortdurende financiële steun om de lopende rekeningen te kunnen betalen. Vaak moeten ze te lang wachten vooraleer hun dossier in orde is om werklozensteun te ontvangen. Bij het Sociaal Huis kunnen ze al een voorschot op deze werklozensteun aanvragen.
Tijdens de coronacrisis konden we dan wel minder op stap gaan, maar het daagt ons financieel uit op andere vlakken. Gezinnen worden gevraagd om afstandsonderwijs en telewerk mogelijk te maken. Hiervoor hebben zij computers en internet nodig. Dit is niet voor elk gezin evident. Daarom werd er budget vrijgemaakt om computers aan te kopen en zo bij alle gezinnen afstandsonderwijs mogelijk te maken.
Toch zijn de zorgvragen niet alleen van financiële aard. Begin dit jaar zijn we in een samenwerkingsverband met de Welzijnskoepel West-Brabant gestapt voor het aanbieden van psychologische hulpverlening binnen het Sociaal Huis. “Het succes van deze dienstverlening is groot”, vertelt schepen Ilse Rymenants (Groen). “Heel wat mensen kampen met psychische klachten en kloppen aan bij het Sociaal Huis voor een gesprek met de eerstelijnspsycholoog.”
We merken ook dat ouderen en minder mobiele inwoners graag gebruik maken van de marktbus op donderdag en van de Minder Mobielen Centrale (MMC).
Met het vrijwilligersplatform ‘Give a day’ zetten we in op buurtgerichte zorg. Inwoners met een hulpvraag kunnen deze stellen aan het Sociaal Huis. Hun vraag wordt dan via het platform gelinkt aan een vrijwilliger. De hulpvragen komen vandaag niet alleen uit kansengroepen, maar ook van mensen in quarantaine. Wanneer zij alleen wonen of met het hele gezin in quarantaine zijn, kunnen zij een aantal dagdagelijkse taken, zoals boodschappen doen, niet meer zelf doen.
Wanneer inwoners positief getest worden op COVID-19, worden zij opgebeld door het Sociaal Huis. Naast het geven van informatie rond quarantaine polst de medewerker van het Sociaal Huis tijdens dit gesprek ook naar die noden van het individu of het gezin.
De organisatie en regie van de vaccinatiecentra ligt bij de eerstelijnszone, niet bij het lokaal bestuur. Toch bellen veel inwoners naar het Sociaal Huis met vragen over vaccinaties, waar ze uiteraard geholpen of verder doorverwezen worden.
Ook de 18- tot 25-jarigen worden fel getroffen door deze crisis. Het Sociaal Huis ondersteunt dan ook de campagne Zoom 18/25 van de federale overheidsdienst POD maatschappelijke integratie voor deze jongeren. In de loop van de maand april zullen alle jongeren die tot deze doelgroep behoren persoonlijk een infobrochure ontvangen.